
IFFI organiseert op 15 mei 2025 het event ‘Salt, Less is More’ in Vianen. De netwerkorganisatie voor de ingrediëntenbranche krijgt steun van de Nierstichting. De organisaties willen consumenten bewust maken van hun te hoge zoutinname en voedings - en de ingrediëntenindustrie inspireren met bestaande voedingsoplossingen.
Ongemerkt zoutverslaafd
Nederlanders eten ongemerkt nog steeds teveel zout. “We zijn met zijn allen zoutverslaafd,” aldus Prof. dr. Martin de Borst, Internist-nefroloog, die een lezing verzorgt tijdens het event. Dit maakt het lastig om zoute producten te laten liggen. Voor de consument is het lastig inschatten hoeveel zout je dagelijks binnenkrijgt.
De Borst: “Wanneer we het hebben over keukenzout, waar natriumchloride in zit, raden we een maximale inname van 2 gram natrium per dag aan. Dat staat gelijk aan 5 gram keukenzout. Veel mensen krijgen per dag 8 tot 13 gram zout binnen. Mensen denken dat ze goed bezig zijn wanneer ze het zoutpotje bij het bereiden van voeding niet gebruiken, maar juist het verborgen zout, in bijvoorbeeld brood of kruidenpakjes, zorgt voor problemen. Ongemerkt krijgen we veel meer zout binnen dan we denken.”
Meer mensen met hart- en vaatziekten
De negatieve gevolgen voor de gezondheid zijn bij zout veel minder zichtbaar dan bij suiker. Toch krijgen meer mensen hart- en vaatziekten. De gezondheid van consumenten gaat achteruit zonder dat ze het merken.
Uitdagingen financiering en bewustwording
Volgens de IFFI en Nierstichting worden er enorm veel kosten voor de gezondheidszorg bespaard als consumenten bewust worden en genoeg alternatieven hebben. De financiering van de businesscase voor toekomstige investeringen in zoutvervanger is echter behoorlijk complex. Daarnaast stelt het bewust worden van zoutconsumptie de voedingsindustrie voor kansen en uitdagingen.
‘Salt: Less is More’ event
IFFI’s evenement Salt: Less is More’ wil tonen hoe de voedingsindustrie en samenleving kunnen samenwerken om een businesscase te ontwikkelen die zowel de curatieve als preventieve kosten van zoutgerelateerde ziekten dekt.
Bezoekers werkzaam in de voedings- en ingrediëntenindustrie duiken tijdens Salt: Less is More’ dieper in de uitdaging van zoutreductie, en de impact daarvan op de volksgezondheid en de voedingsindustrie. Retailers, voedingsmiddelenfabrikanten en ingrediëntenleveranciers geven hier perspectief op. Verschillende sprekers geven interessante presentaties over hun innovatieve oplossingen en laten hun best practices om zoutgehaltes te verlagen zien. Zo geeft Chantal Goenee, adviseur duurzaamheid en gezondheid bij Lidl, een presentatie waarin ze vertelt over de stappen die Lidl zet om de consument bewustere keuzes te laten maken. “We willen ervoor zorgen dat de mandjes geleidelijk aan steeds meer gevuld worden met gezondere producten,” aldus Goenee.
Ook geeft Babs Bruil, Projectmanager bij Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) een presentatie over een nieuw project om de gezondheid van brood te bevorderen. Het NBC werkt aan een betere broodsamenstelling met minder zout, namelijk door het verlagen van het natriumgehalte van bakkerszout met 30 tot 60 procent en het te verrijken met mineralen.
Bekijk het volledige programma op de website of meld je gelijk aan.