In bijna alle verse kant-en-klaarmaaltijden in de supermarkt zitten dierlijke ingrediënten zoals vlees, vis, ei en kaas. Volgens een analyse van Wakker Dier gaat het om 96 procent van het totale aanbod. 82 procent bevat vlees of vis.
Analyse Wakker Dier
Voor de analyse onderzocht de dierenwelzijnsorganisatie 850 verse kant-en-klaarmaaltijden van de tien grootste supermarktketens: Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar. DekaMarkt, Hoogvliet en Vomar scoorden het slechtst: al hun kant-en-klaarmaaltijden bevatten dierlijke ingrediënten. Dit zijn ook de drie grote supermarkten die zich nog niet hebben gecommitteerd aan de doelstellingen van Wakker Dier voor een transitie naar meer plantaardige eiwitten.
Albert Heijn komt als beste uit de bus met een aanbod van 10 procent plantaardige kant-en-klaar maaltijden. Maar dat kan beter vindt Wakker Dier: “voor elke plantaardige maaltijd zijn er negen met dierlijke ingrediënten.” Albert Heijn is een van de tien supermarkten die hebben toegezegd om actief toe te werken naar een verkoopaandeel plantaardige eiwitten van 60 procent in 2030.
Kansen
Van alle plantaardige kant-en-klaarmaaltijden bevat slechts 1 procent een vleesvervanger die consumenten kennen het versschap. Cor Molenaar van Wakker Dier noemt dit een gemiste kans. “Consumenten kennen deze vervangers al en ze kunnen de dierlijke ingrediënten één op één vervangen.” Kant-en-klaarmaaltijden zijn volgens Molenaar “bij uitstek geschikt om plantaardig eten makkelijker te maken. Hier liggen dus nog volop kansen.”
Supermarkten weten een flinke omzetgroei te realiseren op het gebied van kant-en-klaar: van €641 miljoen in 2022 naar €677 miljoen in 2023. De groei wordt volgens het Food Service Instituut (FSIN) onder andere aangejaagd door jongere generaties en de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens.