Doe jij mee aan de hackathon tijdens Food Technology? Challenge 1: Lekker boontje

19 augustus 2021

Beeld: Fauxels via Pexels

Auteur: Pauline van Schayck

Tijdens Food Technology op 1 en 2 december vindt de 3e editie van de hackathon Redesign Your Food Business plaats. Vandaag en de komende twee donderdagen presenteren we 3 challenges. Wil jij met je team de casus van vandaag, of een zelf bedachte challenge, oppakken tijdens Food Technology? Laat het ons weten!

Op 1 en 2 december organiseren Mikrocentrum en Vakblad EVMI (Alea Publishers), Food Technology 2021. Of het nu gaat om CO2-uitstoot, voedselveiligheid, ketentransparantie, gezonde voeding of clean label; de oplossingen worden geboden door nieuwe technologie en innovaties. 

Op deze beurs vindt de 3e editie van de hackathon Redesign Your Food Business plaats. Maximaal zes teams bestaande uit MBO - HBO - WO studenten en professionals werken aan concrete vraagstukken. Interesse om jouw organisatie te verbinden aan een event waarin innovatie, talentontwikkeling en kennisdeling centraal staan? Wil jij je verbinden aan een vraagstuk of supporter zijn? Of wil je een eigen vraagstuk insturen? Voor meer informatie surf je naar Redesign your Food Business of stuur een mail naar robert@hackathonmasters.com.

Samen met de redactie van EVMI heeft Food Technology drie casussen neergelegd. Hiervoor zoeken we bedrijven én studenten die een van deze casussen wil oppakken. Eigen ideeën aandragen kan ook.

Vandaag en de komende twee donderdagen presenteren we de challenges op EVMI.nl. 

Challenge 1

Domein:     Food innovatie
Challenge: Lekker boontje 

Het “vegaschap” in de supermarkt dijt steeds verder uit met producten die dienst doen als vleesvervangers. Veel van deze producten hebben als hoofdbestanddeel sojabonen. In 2015 gaf de Gezondheidsraad het advies om meer bonen te eten. Het Voedingscentrum heeft vervolgens in haar nieuwste richtlijnen het advies opgenomen om wekelijks peulvruchten, zoals bonen te eten.  

Knelpunt

Hoewel bonen vroeger veel werden gegeten, zijn bonen tegenwoordig nog maar weinig populair. De sojabonen voor vleesvervangers komen voor een deel van ver, zodat de milieuimpact al gauw groter is dan die van Nederlandse bonen. Kant-en-klare vleesvervangers bevatten bovendien vaak vrij veel zout, wat gezondheidsrisico’s oplevert.

Volgens statistieken van het RIVM is de consumptie van peulvruchten laag. Gemiddeld eten Nederlanders eens in de drie weken bonen. Tussen 2007 en 2016 is daar geen significante verandering in geweest. Ondanks de Blije Boon campagne uit 2016 is er waarschijnlijk nog steeds een wereld te winnen als het gaat om het imago van de boon. Met een beter imago voor de boon zou ook het grote aantal Nederlandse bonenvariëteiten een plek kunnen krijgen in een gezond en duurzaam voedingsaanbod.  Het imago is mogelijk te veranderen door een ander aanbod aan levensmiddelen met bonen. 

bonen Milada Vigerova via Pexels

Uitdaging

Om de consumptie van Nederlandse bonen aan te moedigen zijn innovatieve ideeën nodig, waarbij smaak, gezondheid en duurzaamheid samenkomen. Daarbij kan zowel binnen als buiten het “vegaschap” worden gedacht en ook buiten de supermarkt. Na de eerdere campagne, die vooral gericht was op de consument, kan ook worden gedacht vanuit producenten, handel en verkoop. De gedachte is dan namelijk: met een goed en aantrekkelijk aanbod, gaat de consument vanzelf meer bonen kopen en eten. Om een breed publiek te bereiken, is betaalbaarheid een belangrijke voorwaarde.

Voordelen

Bonen bevatten veel eiwitten, ijzer, vitaminen en aminozuren en zijn daardoor een rijke voedingsbron. Van bonen is overtuigend aangetoond dat ze het cholesterol verlagen. Daarnaast zijn ze een goede vleesvervanger, hoewel de hoeveelheid eiwit wel verschilt tussen bonen. De productie van bonen is milieuvriendelijker dan de productie van vlees en zuivel. Bonen uit Nederland kunnen duurzamer geteeld worden dan bonen die van ver komen. 

Probleemstelling

Hoe kunnen in Nederland geteelde bonen structureel een plek krijgen op de menukaart van Nederlanders? Ontwikkel hiervoor een campagne waardoor producenten, handel en verkoop verleid worden tot het maken en aanbieden van aantrekkelijke producten met bonen voor consumenten. 

Interesse om jouw organisatie te verbinden aan een event waarin innovatie, talentontwikkeling en kennisdeling centraal staan? Wil jij je verbinden aan dit vraagstuk of supporter zijn? Of wil je een eigen vraagstuk insturen? Voor meer informatie surf je naar Redesign your Food Business of stuur een mail naar robert@hackathonmasters.com.

 

Altijd op de hoogte blijven?