BRUSSEL – 77 procent van de Europeanen wil dat er op flessen sterke drank en bier verplichte waarschuwingen komen voor zwangere vrouwen en automobilisten.
Dat blijkt uit een enquête die in opdracht van de Europese Commissie is gehouden en waarvan de resultaten woensdag werden bekendgemaakt. Niet alleen op de flessen, maar ook in advertenties zouden zwangeren en automobilisten gewaarschuwd moeten worden voor de gevaren van alcohol.
Verder wil 73 procent van de EU-inwoners minder alcohol toestaan voor jonge automobilisten. De norm zou overal omlaag moeten naar 0,2 promille.
De meeste EU’ers zeggen dat ze zelf niet minder bier, wijn of andere alcohol gaan drinken als de prijs stijgt. Alleen bij jongeren ligt dat duidelijk anders: 44 procent zegt minder alcohol te kopen bij een prijsstijging van 25 procent.
Europees Commissaris Markos Kyprianou (Gezondheid) is blij met de uitkomsten. Hij ziet steun voor zijn plannen om drankmisbruik te bestrijden. ‘Ik ben ernstig bezorgd dat een op de 5 jongeren zich te buiten gaat aan drankmisbruik’, zei hij.
Drankmisbruik kost naar schatting jaarlijks 195.000 levens in de EU. Drank is de oorzaak bij een op de vier sterfgevallen van mensen tussen de vijftien en 29 jaar.
Lees ook:
Beperking alcoholreclame 'historische stap'(7 februari 2007)
Offensief tegen alcohol onder de 16 (7 december 2006)
Opnieuw heibel om drankposters (16 november 2006)
Bron: ANP