EVMI jaaroverzicht, deel 3: jonge bedrijven

27 december 2020

De laatste dagen van 2020 zijn aangebroken, hoog tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar. In 5 delen bladeren we nog eens door de 8 EVMI's die zijn verschenen. In deel 3 lezen we de verhalen van ondernemers die hun passie en idealen najagen.

In EVMI 2 gaf Maiko Van der Meer, oprichter van Novish (zie bovenste afbeelding), een rondleiding door hun kersverse onderkomen in Breda. Van der Meer werkte jaren in de vis- en vleesbranche, maar werkt nu aan de ontwikkeling van vegan visproducten. Novish is op dit moment de verkoop aan het uitrollen.

Als een van de eersten zijn we welkom in het nieuwe onderkomen van Novish in Breda. De kabels voor de internetverbinding worden doorgetrokken, de koffieautomaat is besteld en het kantoor kan nog een likje verf gebruiken. “Dat gaan we dit weekend doen,” aldus Maiko Van der Meer. Hij geeft een rondleiding door het gebouw. “We krijgen straks ons eigen laboratorium,” vertelt hij. Dat komt mooi uit, want dat betekent dat ze hun productontwikkeling in huis kunnen doen.

Jullie hebben de Novish producten tijdens Horecava laten proeven. Hoe waren de reacties?

“De reacties waren heel positief. We hebben een groot aantal mensen laten proeven. 95 procent gaf als antwoord dat ze de smaak goed vonden, en dat er niets meer aan het product hoefde te veranderen. We zagen Horecava als testcase, en hadden verwacht aan de hand van de reacties nog te moeten schaven aan het product. Vooraf zou ik met 30 procent positieve reacties al blij zijn.”

Welke Novish producten hebben jullie?

“We hebben vissticks en een visburger. Daarnaast hadden we nuggets, maar daar komt kibbeling voor in de plaats. Bij nuggets denken mensen automatisch aan kip. Als je vervolgens vraagt waar het naar smaakt, zeggen mensen ‘kip’. Ook al zit er evenveel visaroma in als bij de andere producten. Dat zit dus tussen de oren. Alle producten kunnen worden verkocht in de diepvries en het koelschap; bij de vegetarische producten of tussen de vis. Wat mij betreft mag het beide.”

Waar zijn jullie producten van gemaakt?

“We hebben er bewust voor gekozen om sojavrije producten te maken. Niet de goedkoopste keuze, maar wel de meest duurzame. Het heeft nog een bijkomend voordeel: soja heeft een kenmerkende smaak. Die smaak wilden we liever niet aan ons product meegeven. In plaats van soja gebruiken we [...].

Lees het hele artikel hier.

 

sojasaus
De zoektocht naar de perfecte sojasaus. Het bracht Thomas Uljee, oprichter van Tomasu, de hele wereld over. In EVMI 3 lees je zijn bijzondere verhaal.

Internationale topkoks en gelauwerde collega-brouwers; allemaal willen ze zien wat het geheim is van de ‘keizerlijke sojasaus’ uit Rotterdam-Zuid. 

Het begon een jaar of twaalf geleden. Uljee was bakker en eigenaar van familiebedrijf Meesterbakker Uljee. Door de voortdurende focus op rationele factoren verloor hij langzaamaan het plezier in zijn werk. “Alles moest faster & cheaper,” zegt Uljee. “Ik was rond de dertig en besloot dat het tijd was om iets anders te gaan doen.”

Maar wat? Na het zien van een documentaire werd het Uljee in een klap duidelijk. Op Discovery Channel zag hij de sojasausbrouwerij van de Amerikaan Matt Jamie, die zijn product liet fermenteren in Bourbon vaten. “Ik ben de volgende dag naar Kentucky vertrokken om de microbrouwerij van Matt Jamie met eigen ogen te zien. Zonder aankondiging. Toen hij de deur opendeed zei ik: ‘Wat jij híer doet, wil ik in Europa doen.’ Hondsbrutaal natuurlijk, staat er ineens zo’n gek uit Nederland voor je deur.”

Welcome to Kentucky

Er was een kans dat de Amerikaan het onaangekondigde bezoek niet op prijs zou stellen, denkt Uljee achteraf. Maar de beroemde zuidelijke gastvrijheid liet hem niet in de steek. ‘Welcome to Kentucky,’ zei Jamie, waarna hij zijn gast introduceerde in de wereld van sojasaus. Uljee vertelt het verhaal terwijl hij druk heen en weer loopt tussen de borrelende houten vaten in een industrieel pand in Rotterdam. Het spontane bezoek aan Kentucky was een van de beste beslissingen in zijn leven, blijkt tien jaar later. Niet alleen Uljee zelf, maar ook zijn vrienden Piet van Westen, Jeroen Klompe en Bert Mulder werden aangestoken met het sojasausvirus. De vier vrienden richtten samen het [...].

Lees het hele artikel hier.

 

rechtstreex

Tot slot een artikel uit de meest recente EVMI, editie 8. Daarin vertelt Marten Bouten over verkoopplatform Rechtstreex. Een lokale en transparante voedselketen is wat Bouten voor ogen heeft.

Via het verkoopplatform kunnen inwoners van Rotterdam, Den Haag en ommeland lokaal geproduceerde boodschappen doen, zonder grootschalige tussenschakels. “Eten is persoonlijk, maar de keten is nu grotendeels geïndustrialiseerd.”

Het vereist een goede planning en afstemming met de boeren, maar dan moet het mogelijk zijn: de wereld voeden volgens de principes van Rechtstreex, meent oprichter Maarten Bouten: “Die vraag krijg ik vaker. Ik ben niet per se tegen de geïndustrialiseerde voedselketen, maar wij bieden een alternatief dat langer houdbaar is. Het huidige systeem, dat gericht is op het produceren van grote volumes tegen zo laag mogelijke kosten op een zo efficiënt mogelijke manier, werkt in ieder geval niet: het leidt tot uitputting, verlaging van de biodiversiteit en veel boeren gaan failliet of leven onder de armoedegrens.”

Menselijke logica

Bouten (1983) studeerde stedenbouwkunde in Delft, maar was altijd al geïnteresseerd in voeding, landbouw en ondernemen. In 2013 zette hij het initiatief Rechtstreex op samen met Arthur Nijhuis. De laatste is er inmiddels niet meer bij betrokken. Bouten over het ontstaan van het bedrijf: “We verbaasden ons enorm over het gebrek aan transparantie over de keten van producten die in de supermarktschappen liggen. En als we dan per ongeluk wel iets te weten kwamen, schrokken we ons rot over wat er allemaal bij komt kijken om zo’n product te maken: voedselverspilling, bodemuitputting en ingrediënten waarvan onduidelijk is waarom ze erin zitten. We wilden een alternatieve voedselketen realiseren die meer is ingericht vanuit menselijke logica, in plaats van vanuit machines. Nu is de keten grotendeels geïndustrialiseerd, terwijl eten zo persoonlijk is.”

Rechtstreex streeft een keten na die “korter, lokaler, eerlijker en socialer is”, aldus Bouten. Het initiatief is inmiddels uitgegroeid tot een verkoopplatform waar wekelijks zo’n 2.000 klanten uit Rotterdam en omstreken producten kunnen kopen van 120 boeren en voedselmakers die maximaal 50 kilometer buiten de Maasstad gevestigd zijn. Het gaat om circa 1.500 artikelen, waaronder groenten, fruit, zuivel, vlees, vis, vegaproducten, thee, koffie, bier, frisdrank, snacks en zoetigheden. Bouten: “Ruim de helft van ons assortiment is biologisch of biodynamisch. Maar we willen een zo compleet mogelijk aanbod bieden, dus er zitten ook [...].

Lees het hele artikel hier.

 

Bovenstaande artikelen uit EVMI zijn (tijdelijk) voor iedereen online te lezen. Smaakt het naar meer maar ben je nog geen abonnee? Klik dan hier

 

Altijd op de hoogte blijven?