Favamole wint Kick Start Show voor startende voedingsbedrijven

19 maart 2025 Redactie Food De Week van Ons Eten
NIEUWS | Op woensdag 12 maart 2025 vond de Kick Start Show plaats op de HAS Green Academy in Den Bosch. Het evenement werd mede georganiseerd door De Week Van Ons Eten. Een product van Nederlandse tuinboon viel het meest in de smaak bij de jury.

De Kick Start Show werd gehouden op 12 maart 2025 op de HAS in Den Bosch. Het evenement maakt deel uit van het programma ‘Foodconnectors van de Toekomst’, een verzamelnaam van activiteiten vanuit De Week van Ons Eten voor Groenpact en het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN). De Kick Start Show biedt jonge ondernemers en studenten de kans om hun innovatieve producten en concepten in slechts vier minuten te presenteren aan een panel van vier deskundigen. 

Jurypanel Kick Start Show

Het panel bestond uit Jurian Simons van Albert Heijn, Joni Oostveen van AgriFood Capital, Erik van der Most van Flynth, en Leonie Ruhe, winnares van vorig jaar en oprichter van MamasChai. De juryleden waren unaniem in hun positieve oordeel over de kwaliteit van de inzendingen. Patrick Cramers, vicevoorzitter van de HAS Green Academy, opende de middag met een hartelijk welkom. 

Nederlandse tuinboon winnaar 

Andres Jara won de eerste prijs bij de Kick Start Show met zijn product Favamole. Favamole is een innovatief en smaakvol alternatief voor guacamole gemaakt van de Nederlandse tuinboon. Andres ziet deze prijs als een bevestiging van zijn overtuiging in het potentieel van zijn product. 

Het deskundige jurypanel prees de creativiteit en de heerlijke smaak van Favamole. Met name de tuinboondip had volgens de jury een unieke twist die grote kansen biedt in de huidige markt. Als erkenning voor zijn prestaties ontving Andres een geldprijs van 2.500 euro, anderhalf uur persoonlijke mentoring door een van de deskundigen, een op maat gemaakte commercial door DFW TV, en een uitnodiging voor het exclusieve partnerdiner op 20 mei. 

Tweede en derde prijs 

De tweede prijs ging naar een team van ambitieuze bedrijfskunde-studenten van de Hanzehogeschool, Kaspers Buursma en Bram Fledderus. Met hun concept Brew’d Bites, bitterballen van bierbostel, lieten zij zien dat duurzaamheid en innovatie hand in hand gaan. Het team werd beloond met €1.500,- en 1,5 uur persoonlijke mentoring door de deskundigen.

 De derde prijs ging naar het concept Jubl gepresenteerd door Isil Dijkstra en Melis Kolyozyan Zij maakten een gezondere chocopasta van kikkererwten die 40 procent minder suiker bevat dan reguliere chocopasta’s. Het duo wilde met het product een smaakvolle revolutie in het schap brengen. Jubl ontving 1.000 euro en anderhalf uur persoonlijke mentoring van een expert. 

Aanmoedigingsprijs voor Suckers

De enthousiaste Laura van Suckers won de aanmoedigingsprijs. Namens haar bedrijf Suckers presenteerde ze suikervrije lolly’s met toegevoegde vitaminen in een plasticvrije verpakking. In de toekomst hoopt Laura zelfs een volledig eetbaar lollystokje te introduceren, waarmee ze hoopt zich verder te onderscheiden in de markt. 

Andere veelbelovende deelnemers

Naast de winnaars waren er nog andere veelbelovende deelnemers, waaronder Julie van Dooren met Zatisfyer, Floor Hermans met Ti-Ta-Thema Takkenspel, Esmee Blankestijn met Chill-out en Cinderella Westenberg met Brood Pasta. Allen lieten zij zien dat er voldoende kansen zijn in de sector.

De Kick Start Show is een van de activiteiten in aanloop van De week van ons eten die dit jaar valt op 4 tot en met 11 oktober 2025. Zet deze week alvast in je agenda! Het hele jaar zijn er activiteiten waar je kunt leren over de herkomst van je eten. De week stimuleert het bewustzijn over de waarde van ons eten. Scholen en bedrijven kunnen ook meedoen met initiatieven. 

Altijd op de hoogte blijven?