PARIJS – Voedingsmiddelenproducenten moeten sinds 1 maart in Frankrijk bij reclameboodschappen adviseren om minder tussendoortjes te eten, actief te leven en voldoende groente en fruit te eten.
De nieuwe Franse regelgeving geldt voor reclame op radio, tv, internet en op billboards. Ze heeft betrekking op alle producten waaraan suiker, zout of zoetstoffen zijn toegevoegd.
De producenten hebben de keuze uit vier verschillende waarschuwingsboodschappen.
Wie de regels overtreedt loopt het risico van een boete van 1,5 procent van de kosten van de reclameboodschap. Dit geld komt ten goede aan een nationaal instituut voor voorlichting op het gebied van gezondheid (INPES).
Kinderen
De regel is ingesteld om met name kinderen betere voedingskeuzes te laten maken. Door een groeiend aanbod aan kant-en-klaar maaltijden met veel zout, vet en suikers is, ook in Frankrijk, het aantal mensen met overgewicht gestegen. Volgens cijfers van de overheid is bijna een derde van de ruim 60 miljoen Fransen te zwaar.
Consumentenorganisatie UFC Qué Choisir meent dat kinderen door de maatregel niet goed beschermd worden. De organisatie wil een algeheel verbod op reclame voor producten met veel vet, suiker of zout gericht op kinderen.
Lees ook:
Nederlander wil verbod op kinderreclame junkfood (11 januari 2007)
Engeland verbiedt mogelijk kaasreclame (9 januari 2007)
Kinderreclame op internet neemt toe (6 september 2006)