FrieslandCampina en Milcobel kondigden 18 december aan te willen fuseren. Deze fusie moet de basis leggen voor een toekomstgerichte organisatie die zuivel centraal stelt voor leden-melkveehouders, medewerkers, consumenten en zakelijke klanten. De besturen van de coöperaties en de directies van de ondernemingen hebben een overeenkomst op hoofdlijnen getekend.
Fusie FrieslandCampina en Milcobel
Door de fusie van FrieslandCampina en Milcobel ontstaat één internationale en toekomstgerichte organisatie die kansen beter kan benutten en uitdagingen effectiever kan aanpakken in de mondiale zuivelmarkt. De fusiepartners, beide al generaties lang eigendom van melkveehouders, vullen elkaar uitstekend aan in marktposities en productportfolio’s. De fusie biedt verdere ontwikkelingsmogelijkheden in marktsegmenten zoals consumentenkaas, mozzarella, witte zuivel (onder andere melk, karnemelk en yoghurt) en ingrediënten, alsmede voordelen op het gebied van efficiëntie en expertise, bijvoorbeeld met betrekking tot duurzaamheid.
Nieuwsbrief EVMI
Geen nieuws van EVMI missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws in je mailbox.
Reactie FrieslandCampina
“De fusie van FrieslandCampina en Milcobel is meer dan de som der delen”, vindt Sybren Attema, voorzitter bestuur Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. “Het creëert één toekomstgerichte, gemeenschappelijke zuivelcoöperatie die veerkrachtig is en kansen op de dynamische, mondiale zuivelmarkt kan benutten. Dit versterkt onze aantrekkingskracht op leden-melkveehouders, handelspartners en medewerkers. Bovendien helpt deze stap ons om een toonaangevende melkprijs voor onze leden-melkveehouders te realiseren, zowel nu als in de toekomst.”
Reactie Milcobel
“Het coöperatieve gedachtengoed, dat diepgeworteld is bij Milcobel en FrieslandCampina, vormt de basis voor deze voorgenomen fusie”, vult Betty Eeckhaut, voorzitter bestuur Milcobel aan. “Ons doel is en blijft om meerwaarde te creëren voor onze leden-melkveehouders. Door onze regionale complementariteit worden we dé coöperatieve partner voor bestaande en nieuwe leden, met een solide melkaanvoer voor een succesvolle toekomst. Voor medewerkers biedt de nieuwe organisatie volop kansen om zich te ontwikkelen in een internationale omgeving. Voor klanten betekent deze fusie meer innovatiekracht, een uitgebreid productportfolio en verdere professionalisering van onze dienstverlening.”
Nieuwe organisatie
Op basis van de gecombineerde jaarcijfers van FrieslandCampina en Milcobel over 2023, exclusief Milcobel’s Ysco-business die wordt verkocht, gaat de nieuwe organisatie een pro forma omzet hebben van meer dan 14 miljard euro, actief zijn in 30 landen, wereldwijd bijna 22.000 medewerkers tellen en een totaalvolume van ongeveer 10 miljard kilogram ledenmelk verwerken. Deze melk wordt geleverd door bijna 11.000 leden-melkveebedrijven in eigendom van ongeveer 16.000 leden-melkveehouders in Nederland, België, Duitsland en Noord-Frankrijk.
Proces
De besturen van de coöperaties en de directies van de ondernemingen hebben een overeenkomst op hoofdlijnen ten aanzien van de voorgenomen fusie getekend. Het doel is om in de eerste helft van 2025 een fusievoorstel uitgewerkt te hebben dat besproken kan worden met de leden van FrieslandCampina en de aandeelhouders van Milcobel. Daarna moet de de Buitengewone Algemene Vergadering van Milcobel en de ledenraad van FrieslandCampina de fusie goedkeuren, evenals de mededingingsautoriteiten.