Zuivelproducent FrieslandCampina heeft plannen aangekondigd om €23 miljoen te investeren in de lokale melkproductie in Nigeria. De investering is deel van het zogenaamde Dairy Development Programme, dat het doel heeft de productie van verse en ingedikte melk te vergroten voor de lokale Nigeriaanse markt.
Een delegatie van FrieslandCampina met onder meer CEO Hein Schumacher en COO consumer products Roel van Neerbos bezocht vorige week het Afrikaanse land. De delegatie sprak onder meer met vicepresident Yemi Osinbajo, die bevestigde dat de overheid de plannen van het zuivelconcern een warm hart toedraagt.
Melk in Nigeria
De aanwezigheid van FrieslandCampina in Nigeria is niet nieuw. De coöperatie is al 45 jaar actief in het land, en werkt er samen met een lokale partij in de onderneming FrieslandCampina WAMCO. Zij produceren onder andere melkproducten onder de merknaam Peak. De betaalbaarheid is een belangrijke kwestie in het land; veel Nigerianen kunnen het zich niet veroorloven om melk te drinken. Met hun ontwikkelingsprogramma wil FrieslandCampina melk op meer plekken in het land goed beschikbaar en betaalbaar maken. Inmiddels zijn vier ‘modelboerderijen’ en vijf inzamelingspunten opgezet, en werkt het concern samen met 3500 lokale melkveeboeren. Schumacher hoopt ook zo’n 500 rondtrekkende boeren te overtuigen zich te vestigen en deel te nemen aan het ontwikkelingsprogramma.
Belgische troebelen
Deze week krijgen Belgische melkleveranciers juist minder goed nieuws van FrieslandCampina voor de kiezen. Het concern verstrengt de contracten voor de leveranciers door bijvoorbeeld weidegang te verplichten zonder daar financieel iets tegenover te zetten, zo bericht de Belgische publicatie Vilt. Omdat er op dit moment weinig vraag is van andere afnemers, ervaren veel boeren de nieuwe eisen als een wurgcontract. Volgens FrieslandCampina zijn de nieuwe eisen nodig om de kwaliteit van hun producten te garanderen.