Coca-Cola, Pepsi en Dr Pepper hebben beloofd dat ze er mede voor gaan zorgen dat Amerikanen de komende 10 jaar 20 procent minder calorieën binnenkrijgen.
De 3 grootste frisdrankmerken in Amerika deden hun belofte op 23 september tijdens het Clinton Global Initiative, een congres van de familie Clinton. Dat meldt het Parool.
Overgewicht tegengaan
De 3 gaan hun kleinere eenheden, light-varianten en waters met een smaakje promoten. Coca-Cola en Pepsi zetten al langer in op kleinere flesjes en blikjes om overgewicht en obesitas tegen te gaan. Bijkomend voordeel van kleinere eenheden voor de fabrikanten is dat ze op deze manier ook een grotere winstmarge binnenhalen.
De nieuwe strategie van de frisdrankfabrikanten wordt ook gezien als een manier om strengere wetgeving rond calorierijke frisdranken te omzeilen. In New York waren er plannen om grote drinkbekers frisdrank te verbieden en in San Francisco ligt een wetsvoorstel klaar voor belasting op suiker.
Lees ook:
Coca-Cola België lanceert Fïnley (2 september 2014)
Vitaminwater VS nu weer zónder stevia (14 augustus 2014)
Pepsi introduceert Next in Nederland (25 februari 2014)
Belgische frisdranktax van de baan (18 september 2013)