DOETINCHEM - De vraag naar minder vet, zout en koolhydraten in snacks brengt fabrikanten op nieuwe ideeën. Zo heeft snackfabrikant Frito-Lay in de VS een gezonde chipslijn op basis van fruit en groente geïntroduceerd onder de merknaam Flat Earth.
Dat meldt het Agrarisch Dagblad. In plaats van aardappelen gebruikt de producent als basismateriaal appels, tomaten en mango’s.
De range, die in februari op de markt is gekomen, telt momenteel zes varianten, waaronder Farmland Cheddar, Garlic & Herb Field, Tangy Tomato Ranch, Wild Berry Patch, Apple Cinnamon Grove en Peach Mango Paradise.
De merknaam Flat Earth en het bijbehorende logo - een vliegend varken - verwijzen naar vooroordelen - 'de aarde is plat' - die leven onder consumenten, namelijk dat snacks per definitie ongezond zijn. Met het merk wil Frito-Lay bewijzen dat snacks gezond en lekker kunnen zijn.
Directeur corporate affairs van PepsiCo Nederland, Cees-Jan Adema, stelt tegen evmi.nl dat de snacks op basis van een nieuw procédé worden gemaakt. 'De producten worden niet uitsluitend in olie gebakken. Ik kan echter niets zeggen over de procestechnologie achter het product.'
Volgens Adema is het nog te vroeg dag om te zeggen of en wanneer de producten ook op de Nederlandse markt komen. 'We volgen de introductie in de VS nauwlettend. Vooralsnog is er geen "uitrol" in ons land gepland.'
Lees ook:
Lay’s Light smaakt beter dan Naturel (27 november 2006)