Geen Bavaria op raceauto’s

6 december 2006

AMSTERDAM - Bavaria moet stoppen met het voeren van reclame op raceauto’s. De Reclame Code Commissie gaf STAP (Stichting Alcohol Preventie) gelijk.

De bierbrouwer is hoofdsponsor van het jaarlijkse race-evenement Bavaria City Racing, dat voorheen als Monaco aan de Maas bekend stond, en waarbij formule-1 bolides door de binnenstad racen.

Volgens de Reclamecode voor Alcoholhoudende drank mag een biermerk niet adverteren op vervoermiddelen die gebruikt worden bij een snelheidssport. STAP diende een klacht in vanwege de directe link tussen drank en actieve verkeersdeelname.

STAP is blij met de uitspraak maar noemt de code de laatste jaren afgezwakt. In 1996 werd nog gesteld dat alcohol in reclame in geen enkel verband mocht worden gebracht met actieve sportbeoefening. Zo verbood de Commissie in 2003 een shirtsponsorschap van Bavaria bij voetbalclub Vitesse, ook na klachten van STAP.

In 2005 ging het er bij reclame om dat bij de consumptie van drank niet mag worden gesuggereerd dat het de sportprestatie positief beïnvloedt. Dat biedt de alcoholbranche, volgens STAP, meer mogelijkheden dan voorheen om alcoholmerken bij bijvoorbeeld sportevenementen te promoten.

Lees ook:
Heinekenadvertentie niet in strijd code (17-11-2006)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over: drank

Bron: ANP

Altijd op de hoogte blijven?