De gemeente Amsterdam verbiedt vanaf 1 januari 2018 reclames van gesuikerde snacks en andere ongezonde lekkernijen gericht op kinderen of jongeren tot 18 jaar in de metrostations. Samen met Alliantie Stop Kindermarketing werkt de gemeente aan het weren van reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen.
Als eerste pakt Amsterdam de kindermarketing op de eigen evenementen, gesubsidieerde activiteiten en gemeentelijke locaties aan. Het nieuwe contract geldt voor alle 58 metrostations in Amsterdam, inclusief de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn. In totaal gaat het om 200 abri’s, 30 grote billboards en 52 digitale borden.
In de strijd tegen kinderobesitas worden snackreclames in combinatie met bijvoorbeeld populaire tekenfilmfiguren als Dora the Explorer, the minions of Frozen steeds vaker tegengegaan. Staatssecretaris Martijn van Dam wil dergelijke reclames verbieden.
Lees ook:
- Industrie beperkt kindermarketing (12 december 2016)
- Verbod op kindermarketing bij blauwe vinkje (21 juli 2016)
- Alliantie herhaalt oproep tot wetgeving kindermarketing (31 maart 2016)