In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar.
Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deed donderdag uitspraak in de zaak die foodwatch bij de Reclame Code Commissie had aangespannen tegen FrieslandCampina. In de Optimel vanillevla zit geen spoortje echte vanille, toonde het televisieprogramma Radar vorig jaar aan. Dat is misleiding, betoogde foodwatch bij de Reclame Code Commissie.
FrieslandCampina ging in beroep. Het College van Beroep geeft de voedselwaakhond nu opnieuw gelijk: FrieslandCampina handelt in strijd met de Europese wetgeving tegen misleiding. Ook door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit werd tijdens de procedure verklaard dat vanillevla zonder vanille als 'onwettig' te beschouwen is.
Weinig vanille
FrieslandCampina is niet de enige die vanillevla zonder vanille verkoopt. Tachtig procent van het volume vanillevla op de Nederlandse markt moet het zonder vanille stellen, zo luidde het verweer van de zuivelproducent. Voor foodwatch reden nu ook de andere producenten aan te schrijven. Er moet óf vanille in, of het mag geen vanillevla meer heten. Aan de producenten de keus tussen aanpassen of een procedure tegemoet zien.
De uitspraken van de RCC zijn niet bindend. Op basis van de Europese Etiketteringsverordening is het verboden consumenten te misleiden rond voedsel. Dat bevestigde het Europees Hof van Justitie in 2015 al in het Teekanne-arrest. Maar de regelgeving over wanneer iets misleidend is, is onduidelijk en - betoogde hier vorig jaar advocaat Ebba Hoogenraad - arbitrair.
De naleving van het oordeel krijgt niet zonder meer prioriteit: "Meldingen over misleiding neemt de NVWA niet direct in behandeling omdat er geen sprake is van risico’s voor de volksgezondheid,” schrijft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op haar website.
Bron: Foodlog