Genomineerden Merk van het Jaar 2015

7 oktober 2015

De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2015 zijn bekend. 'Nieuwkomers' (merken die in 2014 niet genomineerd waren) zijn onder meer Grolsch, Mora, Hero, Iglo, Calvé en Chocomel. Dit jaar is er ook een award voor ‘beste consumenteninformatie’.

Genomineerden 2015 *)

  • Alcoholische dranken: Amstel, Grolsch, Hertog Jan
  • Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Douwe Egberts, Hero, Pickwick
  • Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje, Lu, Milka
  • Kruidenierswaren overig: Calvé, Koopmans, Nutrilon
  • Zuivel, kaas en geelvetten: Campina, Chocomel, Mona
  • Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Aviko, Iglo, Mora
  • Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Dreft, Nivea, Pampers

*) Merken die in 2014 niet genomineerd waren, staan cursief

Waardering klant

De merken zijn beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Dit op basis van grootschalig consumentenonderzoek. Dat maakt dat de awards de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking brengen.

Naast de verschillende categorieprijzen is er ook de overall titel Merk van het Jaar 2015. Het merk met absoluut de hoogste score op gemeten merkkracht en merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2014, wordt bekroond tot het krachtigste levensmiddelenmerk van 2015.

Beste consumenteninformatie 

Ook is er een award voor een merk dat een bijzondere prestatie heeft neergezet. De genomineerden hiervoor zijn: Campina, Hak en Nutrilon.

Dit jaar wordt het merk bekroond dat het hoogst scoort op ‘informatievoorziening’. Hieronder verstaat FNLI de mate waarin het merk via verpakking, reclame, website en social media nuttige consumenteninformatie geeft over ingrediënten, gebruiksinstructies, voedingswaarden en acties.

Maar ook de juiste informatievoorziening over hoe de producten worden gemaakt en waar de producten/ingrediënten vandaan komen.

'Open zijn'

“Al langere tijd gebruiken wij de metafoor van ‘een fabriek van plexiglas’”, zegt FNLI-directeur Philip den Ouden.

“Dat betekent dat de levensmiddelenindustrie, maar ook andere schakels in de voedselketen, open moet zijn in hoe we werken aan smakelijke, veilige, duurzame en vertrouwde producten."

Het bieden van nuttige en eerlijke informatie is daarbij cruciaal, stelt hij. "Het merk dat hiervoor het beste wordt gewaardeerd door de consument bekronen we dit jaar.”

15 oktober

De Merk van het Jaar awards zijn een initiatief van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in samenwerking met EFMI Business School en GfK.

De awards worden op donderdag 15 oktober 2015 uitgereikt tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in DeFabrique in Utrecht.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?