De supermarktomzet steeg in 2017 met 3,2 procent naar €35,58 miljard (€34,49 miljard in 2016). Dat blijkt uit cijfers van het GfK.
Mede door het toenemende belang voor online winkelen werd er in 2017 per kassabon 6,3 procent meer afgerekend (€22,53 in 2016 en €23,91 in 2017). Het aantal uitgegeven kassabonnen 2017 daalde met 2,9 procent. De online omzet steeg in 2017 met 48 procent (t/m week 48). De online supermarktomzet was bijna €1,1 miljard in 2017.
De maand december 2017 (week 49 t/m 52) laat een stijging van de supermarktomzet met 6,9 procent zien. In de Kerst en Oud & Nieuw weken 51 en 52 steeg de gemiddelde weekomzet met 6,4 procent naar €804 miljoen. Dit lag hoger dan de prognose van €779 miljoen. De Kerstweek 51 in 2017 scoorde de hoogste weekomzet ooit met €961 miljoen, dit is 8,2 procent hoger dan de Kerstweek vorig jaar.
Voor 2018 verwacht GfK een omzetgroei 3 procent verwacht. De prognose is dat de omzet in de fysieke supermarkt met 2 procent zal stijgen en de online supermarktomzet met 30 procent. Ongeveer 3,8 procent van de totale supermarktomzet zal in 2018 van online komen (3 procent in 2017).