Elk jaar organiseert voedselwaakhond Foodwatch het Gouden Windei, een publieksverkiezing voor het meest misleidende product. Met 39 procent van de stemmen kwam in 2025 Albert Heijn als winnaar uit de bus met de AH Lekkerbekjes.
“Dit jaar maakte onze verkiezing meer los dan anders bij producenten en supermarkten”, zegt Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch. “We hadden dan ook meer kandidaten dan andere jaren omdat het beknibbelen op producten mede door inflatie op grote schaal plaatsvindt. Het is ook een makkelijke manier om kosten te besparen: alleen de zeer oplettende consument ontdekt vervanging van dure naar goedkope ingrediënten, of een verschil in het totaalgewicht.”
AH Lekkerbekjes
Foodwatch nomineerde de AH Lekkerbekjes, omdat Albert Heijn enkele jaar geleden de hoeveelheid vis in het product verminderde, terwijl het gewicht gelijk bleef. Het visgehalte daalde van 75 procent koolvis naar 55 procent, terwijl de korst dikker werd. Beknibbelflatie of krimpflatie, aldus de voedselwaakhond.
Albert Heijn is niet eens met Foodwatch. “Ruim vijf jaar geleden kwam uit onderzoek onder consumenten naar voren dat ons Lekkerbekje onvoldoende krokant werd beoordeeld omdat het paneerlaagje te dun was. Op basis van dit consumentenonderzoek hebben we de receptuur aangepast en werd ons Lekkerbekje als beste getest in 2019. Sinds die tijd biedt Albert Heijn klanten dit Lekkerbekje dat, als je kijkt naar de hoeveelheid vis en de kosten per 100 gram vis, identiek is aan het aanbod van onze collega-retailers. Na introductie van de nieuwe receptuur is de consumentenprijs overigens 2,5 jaar gelijk gebleven. Het prijsverschil waar Foodwatch aan refereert is daarna ontstaan, onder meer als gevolg van stijgende grondstofprijzen en inflatie”, gaf de grootgrutter als reactie. Albert Heijn weigerde daarom om de prijs in ontvangst te nemen. Foodwatch blijft erbij dat er sprake van misleiding is en wijst er op dat 39 procent van de deelnemers aan de verkiezing op het AH Lekkerbekje stemde.
Choco Sensations
Choco Sensations van fabrikant Mondelez kreeg 28 procent van de stemmen en werd tweede. De producent verving de zonnebloemolie voor palmolie. “Palmolie is relatief goedkoper, vaak minder duurzaam en minder gezond dan zonnebloemolie”, aldus Foodwatch. Fabrikant Mondelez wijst erop dat ze de receptuur moesten aanpassen vanwege het tekort aan zonnebloemolie dat in 2022 ontstond, mede door de oorlog in Oekraïne. “Wij hebben onze consumenten en relevante instanties destijds conform de overheidsrichtlijnen grondig geïnformeerd over deze wijziging. Dit gebeurde via meerdere kanalen, waaronder een affiche in het winkelschap en een bericht op onze website. Daarnaast hebben wij de ingrediëntenlijst op de verpakking aangepast.”
Nescafé Farmers Origin India koffiecups
En tot slot de derde plaats. Deze ging met 14 procent van de stemmen naar Nescafé Farmers Origin India koffiecups. Deze koffiecups van Nestlé bevatten minder gram koffie per cupje en koffie van goedkopere bonen. In een reactie wees Nestlé op de sterk gestegen wereldmarktprijzen voor koffiebonen en paste de receptuur aan om het product betaalbaar te houden. Daarnaast kan de consument “blijven genieten van tien kopjes koffie van vergelijkbare hoge kwaliteit tegen een betaalbare prijs, want het aantal capsules in de verpakking is niet verminderd.”
Foodwatch ontvangt jaarlijks honderden klachten van teleurgestelde consumenten die zich bedrogen voelen in de supermarkt. Hieruit worden de kandidaten voor het Gouden Windei geselecteerd. De genomineerden die het veel te bont maken worden op basis van deze meldingen en eigen onderzoek van de voedselwaakhond geselecteerd.