Jumbo 'won' het Gouden Windei voor Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy. In de jaarlijkse verkiezing van Foodwatch bepaalden Nederlandse consumenten dat dit het meest misleidende voedselproduct van 2022 is.
oodwatch vraagt met het Gouden Windei aandacht voor misleidende verpakkingen en etiketten. De voedselwaakhond nomineerde de Ice Tea’s van de Jumbo vanwege de misleidende gezondheidclaims op de verpakking. De drank zou goed voor huid, haren, nagels, en immuunsysteem zijn. Maar volgens Foodwatch is het “suikerwater met vleugje vitaminen waarbij thee ver te zoeken is”.
Jumbo
Na de nominatie gaf Jumbo aan dat ze de verpakking gaan aanpassen. Omdat dit pas in 2023 gebeurt besloot Foodwatch het product niet terug te trekken uit de verkiezing. De Jumbo kreeg met 47 procent de meeste stemmen. Een vertegenwoordiger van de Jumbo nam het Gouden Windei op het hoofdkantoor in Veghel in ontvangst. In een reactie aan de NOS laat Jumbo weten “het jammer te vinden dat het de prijs heeft gewonnen. Het product zou voldoen aan Europese regels. Voortaan zal de supermarkt alleen nog gezondheidsclaims maken op producten die binnen de Schijf van Vijf vallen.”
Kellogs
32 procent van de stemmen ging naar Kellogs All-Bran Fruit’n Fibre. Kellogs werd genomineerd vanwege de zogenaamde krimpflatie. De inhoud van het pak, dat er qua uiterlijk en afmetingen vanaf de voorkant nog altijd hetzelfde uitziet, is met een kwart verkleind. De schapprijs is slechts licht gedaald. De prijs per kilo is in verhouding flink gestegen. Kellogs heeft volgens Foodwatch niet op de nominatie gereageerd en krijgt daarom ook de 'Oorkonde Oorverdovende Stilte'.
En tot slot ging 21 procent van de stemmen naar de Pure Ambacht Ambachtelijke Salade Oma’s Aardappel-Scharrelei van Dirk/Dekamarkt. Volgens Foodwatch is de salade verre van ambachtelijk maar een bewerkt voedingsmiddel met industriële ingrediënten, zoals conserveermiddelen en zoetstoffen. Evenals Jumbo kondigde ook Dirk na de nominatie aan dat ze verpakking aan gaan passen. De termen ‘ambachtelijk’ en ‘oma’s’ gaan van de verpakking af en ook de merknaam Pure Ambacht verdwijnt op termijn.
Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.
|