Groenteconsumptie daalt, tomaat in de lift

18 februari 2025
Onderzoek | We aten minder groenten het afgelopen jaar, dat blijkt uit informatie van het GroentenFruit Huis op basis van YouGov data. Lees hier de verschuivingen van broccoli tot spruitjes.

De totale consumentenaankoop van verse groenten daalde in Nederland vergeleken met 2023 met twee procent. Dit blijkt uit cijfers van het internationaal marktonderzoeks- en data-analysebedrijf YouGov. Het bedrijf richt zich op opiniepeilingen en consumentengedrag. De uitkomst van het onderzoek gaat gepaard met winnaars en verliezers. Tomaten, bloemkool, broccoli en verspakketten zijn de grote winnaars binnen het gekochte groentenassortiment in 2024. Wortel, sperzieboon, witlof, spruit, asperge en zakjes gesneden sla waren minder in trek bij de consument. 


De tomaat is razend populair

Met afstand is tomaat de populairste groente. De totale Nederlandse aankoop van tomaten nam in 2024 met zes procent toe vergeleken met 2023. De koploper onder de groentes neemt hierdoor een nog grotere voorsprong op de nummers twee en drie, de ui en komkommer. De stijging van tomaat komt voornamelijk door de grote toename van snoeptomaatjes. De aankoop hiervan steeg met zo’n twintig procent ten opzichte van 2023. De lagere prijs was een aantrekkelijke reden om meer snoeptomaten te kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs met 9 procent.


Prijs speelt een grote rol

producten als witlof, spruit en asperges kende een flinke verkoopdaling ten opzichte van 2023. Dit kwam door een lagere productie, wat leidde tot forse prijsstijgingen. De Nederlander betaalde voor een kilo witlof twintig procent meer dan voorheen. Ook spruiten en asperges kenden een prijsstijging van tien procent. 


De consumentenaankoop van bloemkool herstelde wat na de flinke daling in 2023. Deze daling kwam door een klein aanbod van de groente. Zo kochten Nederlandse huishoudens zeven procent meer bloemkool. De komkommer en de champignon onderscheiden zich vanwege hun stabiliteit. Nederlanders leggen komkommer vaak automatisch in hun boodschappenkar. De consumentenaankoop bleef de afgelopen drie jaar op jaarbasis stabiel. In 2024 verschilde de prijs nauwelijks van die in 2023. Ook het gekochte volume van champignons bleef redelijk stabiel. De gemiddelde prijs van een bakje champignons lag iets lager dan een jaar eerder.


Consument kiest voor gemak

Verspakketten blijven terrein winnen in het assortiment. Consumenten vinden het handig dat bijna alle ingrediënten voor een maaltijd in één verpakking zitten. In 2024 steeg de supermarktverkoop van verspakketten met 6 procent in volume. Ook het aantal kopers groeide verder: 47 procent van de Nederlandse huishoudens kocht in 2024 een verspakket. Binnen de verkoop van verspakketten neemt het belang van verspakketten met gesneden groenten toe. 

 

Altijd op de hoogte blijven?