
In opdracht van groentenmerk Bonduelle voerde onderzoeksbureau Ipsos in het najaar van 2024 een grootschalig onderzoek. 3.000 Nederlandse kopers van groenteconserven tussen de 18 en 65 jaar deden hier aan mee. Het doel was om inzicht te verkrijgen in koopgedrag, voorkeur en barrières rondom groenteconserven.
Traditionele en moderne wereld
Cijfers van het Britse bureau voor marktonderzoek en gegevensanalyse YouGov, tonen aan dat 9 op de 10 huishoudens groenteconserven kopen. Het Ipsos-onderzoek maakt onderscheid tussen twee werelden: de traditionele en de moderne.
In de traditionele wereld domineert de AVG-maaltijd (aardappelen, vlees en groente). Groenteconserven dienen hierbij als maaltijdcomponent. Populaire keuzes zijn rode kool (74 procent), doperwten met wortelen (65 procent) en sperziebonen (61 procent). Deze conserven worden vaak gekocht door mannen (51 procent), 46-65-jarigen (47 procent) en vleeseters (67 procent). Gemak en betaalbaarheid zijn belangrijk, maar percepties van ouderwetsheid en het idee dat verse groenten meer vitamines bevatten, spelen mee.
In de moderne wereld hebben groenteconserven vaak de rol van ingrediënten in een gerecht. Groenten als maïs en peulvruchten zoals kidneybonen, linzen, kikkererwten en edamame bonen zijn populair. Consumenten gebruiken deze vaak in salades en wereldgerechten. Vrouwen (56 procent), jongeren van 18-25 jaar (15 procent) en flexitariërs (47 procent) kopen deze producten het meeste. Gezondheid, vezels en eiwitten zijn belangrijke redenen om moderne peulvruchten te kopen. Deze kopers kenmerken zich. Recepten zoeken is een kenmerk van moderne kopers (33 procent), terwijl ouderwetsheid en vitaminegebrek bij hen geen rol spelen.
Groeipotentie van moderne wereld
Zo’n vijftien jaar geleden introduceerde Bonduelle de moderne peulvruchten in Nederland. Hiermee wil het bedrijf de categorie toekomstbestendig maken. Liesbeth Dufornee, Head of Category Development bij Bonduelle legt uit:
“Peulvruchten zijn gezond, milieuvriendelijk en ideaal voor wie minder vlees wil eten zonder in te leveren op vullende en voedzame maaltijden. Bovendien spelen peulvruchten een belangrijke rol in de eiwittransitie.”
De afgelopen jaren ziet Bonduelle een duidelijk verschil tussen de traditionele en moderne wereld.Terwijl de verkoop in de traditionele wereld sinds 2017 met 24 procent daalde, groeide de afzet in de moderne wereld met 35 procent. “De moderne wereld is onmisbaar geworden en biedt volop groeipotentieel.” aldus Dufornee.
Blik duurzamer dan glas
Gebruiksgemak en kwaliteit spelen een cruciale rol bij de keuze van een verpakking voor groenteconserven. Van de kopers geeft 79 procent aan dat een verpakking makkelijk te bewaren of te gebruiken moet zijn, terwijl 76 procent de bescherming van groenten belangrijk vindt.
Glas (56 procent) en blik (24 procent) zijn de meest populaire verpakkingen. Opvallend is dat hoe jonger de shopper, hoe groter de voorkeur voor blik. Consumenten beschouwen glas als de meest recyclebare verpakkingssoort (64 procent), gevolgd door met blik (43 procent). “Blik is de kampioen in recycling, maar consumenten zijn nog onvoldoende op de hoogte van deze eigenschap van blik. Blik is honderd procent en eindeloos recyclebaar zonder kwaliteitsverlies. Het blijft dus altijd blik”, meldt Dufornee.