
De eerste editie van de Fair Future Challenge Stichting DOEN ontving in totaal 758 inzendingen waarvan twintig finalisten uiteindelijk op 13 februari 2025 hun duurzame consumentenproduct of -diensten mochten presenteren op het kantoor van Stichting DOEN en de Postcode Loterij. Op deze Product Fair spraken ze voor een publiek van onder meer investeerders, inkopers en pers. Een jury, bestaande uit onder andere de medeoprichter van de Vegetarische Slager, baseerde de winnaars op basis van de potentie voor de consumentenmarkt. Idriss Nor, directeur Participaties van Stichting DOEN hoopt dat door de twintig finalisten in de schijnwerpers te zetten, zij op de consumentenmarkt het verschil gaan maken.
100% plantaardig ijs
Een van de winnaars is Goodoo, onder leiding van CEO Roderick Verplanken. Goodoo is een Amsterdamse producent van volledig plantaardig ijs. Het ijs is zonder toegevoegde suikers en beschikbaar in meerdere smaken met ingrediënten als cashewnoten en bananen. Goodoo maakt ook gebruik van reststromen; ze halen ingrediënten uit producten die anders weggegooid worden. In een paar Albert Heijns is het ijsmerk al verkrijgbaar. De onderneming werkt samen met Johnny Cashew, IJscuypje en The Banana Factory.
Alternatieven voor zeevruchten
Monkeys By The Sea is nog een gelukkige winnaar. De onderneming ontwikkelt plantaardige visvervangers zoals tonijnsalade, vissticks en garnalen. Ze gebruiken hiervoor duurzame ingrediënten zoals zeewater uit de Oosterschelde, oesterzwammen en micro-algen. Ze blijven weg van soja of palmolie. ‘Head of the tribe’ Thijs Wullems uit Bergen op Zoom begon zijn bedrijf vanuit zijn liefde voor zeedieren. Hij wil een alternatief bieden voor zowel visliefhebbers als flexitariërs en veganisten. “Ik geloof dat de wereld lekkere alternatieven voor zeevruchten nodig heeft. Een alternatief dat de druk op Moeder Oceaan verlicht, maar zonder in te leveren op de smaak en het genot dat we allemaal van vis kennen.”