Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.
Het lectoraat van lector Antien Zuidberg wil deze consumensen – mensen die consumeren – graag bewegen richting gezond en duurzaam voedselkeuzegedrag en helpt studenten en professionals die hier een bijdrage aan willen leveren. Dit kan alleen indien de methoden die hiervoor ingezet worden betrouwbare resultaten opleveren.
Betere voorspellende methoden ontwikkelen
Op het gebied van gezonde en duurzame food innovaties blijkt telkens weer dat ontwerpbeslissingen op basis van consumentenmeningen een te lage voorspellende waarde hebben voor het uiteindelijke marktsucces. Het lectoraat zoekt daarom naar betere voorspellende methoden die ingaan op het analyseren van consumensengedrag en op het ontwerpen van succesvolle concepten en interventies die de consumens ondersteunen in het maken van betere voedselkeuzes.
Bamboo Brands helpt bedrijven in de Fast Moving Consumer Goods-sector (FMCG) om snellere en betere keuzes te maken zodat zij succesvol innoveren via het inzetten van methoden die gebaseerd zijn op gedrag (anders dan meningen). Ook ondersteunt Bamboo Brands bedrijven met het verduurzamen van hun processen. Dankzij hun onderzoeksmethoden kunnen bedrijven in een vroeg stadium identificeren welke innovaties zullen falen of slagen. Op deze manier hoeven bedrijven zich alleen te focussen op innovaties waarvan ze zeker weten dat ze succesvol gaan zijn en gaan ze bijvoorbeeld voedselverspilling tegen.
Onderzoek gehele innovatieproces samenbrengen
“De onderzoeksprojecten van Bamboo Brands en het lectoraat Design Methoden in Food sluiten mooi op elkaar aan”, zegt lector Antien Zuidberg over de samenwerking. “Het lectoraat doet veel onderzoek met studenten aan de voorkant van het innovatieproces tot het moment dat foodconcepten ontwikkeld en getest zijn. Bamboo Brands richt zich met onderzoek juist op het einde van de innovatieproces – als een concept bijna marktklaar is.”
Ze vervolgt: “Het testen van foodconcepten in de markt en bij consumensen is daarbij altijd een kritiek punt: je wilt betrouwbare resultaten en hoe ‘echter’ je tests zijn, hoe beter. Met het opzetten van het Consumer Behaviour Lab kunnen we voedselkeuzegedragsonderzoek over het gehele innovatieproces op één plek samenbrengen en we verwachten dat dit waardevolle kennis oplevert voor zowel studenten als foodbedrijven.”
Foodinnovators van de toekomst
Theo Toering van Bamboo Brands vult aan: “We kijken ernaar uit om via het Consumer Behaviour Lab studenten te ondersteunen om betrouwbare onderzoeksmethoden en skills te ontwikkelen. Zij zijn immers de foodinnovators van de toekomst. Bamboo Brands zet zich graag in voor een duurzamere en gezondere wereld. Naast het opzetten van het lab zullen we daarom ook actief deelnemen aan projecten van het lectoraat.”
Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws.
|