AMSTERDAM - De advertenties die Heineken rond vaderdag plaatste in diverse kranten was niet strijdig met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RAD). Dat oordeelt het College van Beroep van de Reclame Code Commissie.
In de omstreden advertentie werd een vader-zoonrelatie getoond. Op de eerste foto tilt de vader zijn baby op, op de tweede tilt de zoon vele jaren later de vader op nadat deze hem een BeerTender heeft geschonken. Volgens de klager, een Utrechtse advocaat, leek die zoon vijftien jaar terwijl alleen personen ouder dan 25 jaar in een advertentie voor alcohol mogen worden afgebeeld, zo meldt Trouw.
De advertentie zou bovendien aanzetten tot overmatig drankgebruik omdat de houdbaarheid in de thuistap beperkt zou zijn.
Heineken bracht daartegenin dat de acteur 34 jaar was en dat aan het interieur op beide foto's duidelijk te zien is dat het inmiddels 25 jaar later was.
Bovendien stelde Heineken dat het bier in het vat drie maanden houdbaar is. Van het stimuleren van overmatig drankgebruik was dus geen sprake. De Reclame Code Commissie had eerder klager gelijk gegeven, maar het College van Beroep oordeelde dat Heineken de code niet had overtreden.
Lees ook:
FNLI: Reclamecode werkt (5 september 2006)
VWA: kinderreclame soms dubieus (5 september 2006)
Bondgirl maakt Heinekencommercial (30 oktober 2006)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over Heineken