Jaarlijks organiseert Wakker Dier de Liegebeest van het Jaar-verkiezing. Hiermee wil de organisatie misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken en bedrijven en consumenten scherp houden.
Op 7 november maakte Wakker Dier de nominaties voor Liegebeest van het Jaar 2024 bekend. De dierenwelzijnsorganisatie nomineerde de ‘verantwoorde vangst’ van Iglo, ‘kalfjes in de wei‘‘ op zuivelpakken van Albert Heijn, ‘vooruitlopende kip’ van Muscle Meat, ‘natuurlijke leefomstandigheden’ voor Greenfields runderen en de uitspraak “dierenleed in de vee-industrie wordt overdreven” van BBB-landbouwminister Wiersma.
Aanpassingen producenten
In reactie op de nominatie maakt Albert Heijn bekend dat ze de verpakkingen van de Greenfields en de zuivel aan gaan passen. De supermarktketen begrijpt dat de term ‘natuurlijke omstandigheden‘ op de Greenfields rundvleesverpakking verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Ook verdwijnt de claim dat ‘alle kalfjes buiten in de weide kunnen lopen‘ van de zuivelverpakking. De supermarkt start direct het doorvoeren van de aanpassingen. Wakker Dier nomineert Albert Heijen daarom niet langer voor Liegebeest van het Jaar.
Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de EVMI-nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws in je mailbox.
Ook Muscle Meat past na de nominatie de claim ‘vooruitlopende kip’ aan. Op de website stond dat hun kip afkomstig is van een Thais bedrijf dat ‘ver voorop loopt’ op Europese kip qua dierenwelzijn, maar het gaat plofkip. Wakker Dier: “Muscle Meat erkent plofkip te verkopen, heeft de uitspraak verwijderd en is teruggetrokken uit de Liegebeestverkiezing.”
Dit betekent dat er nog twee kandidaten over zijn, namelijk Iglo vissticks en BBB-minister Wiersma. Deze twee hebben (nog) niet gereageerd op de nominatie. Op 3 december maakt Wakker Dier de winnaar bekend.
Liegebeest van het Jaar
Voor Wakker Dier is de Liegebeest-verkiezing een effectief instrument, aangezien ieder jaar kandidaten aankondigen dat ze producten aanpassen. “Het is goed dat de Albert Heijn zijn verpakkingen aanpast”, zegt Leonie Vestering van Wakker Dier. “Het liefste zien we natuurlijk dat de bedrijven niet alleen stoppen met het vertellen van sprookjes, maar hun mooie claims over dierenwelzijn gaan waarmaken.”