Holie’s introduceert de online Sugar-Score tool

25 juni 2025 Redactie Food Holie's
NIEUWS | Veel mensen krijgen in hun ontbijt of tussendoortje ongemerkt veel suiker binnen. Granenmerk Holie’s lanceert vandaag de Sugar-Score om het maken van suikerarme keuzes te vergemakkelijken. De vijf populairste producten van alle A-merken uit Nederland en België krijgen van Holie’s een score: A, B of C. A-producten bevatten tot 5 procent suiker en C-producten meer dan 10 procent. 

De populairste ontbijt- en tussendoorproducten zitten vaak vol met suiker. Volgens het Amsterdamse granenmerk Holie’s geven A-merken de producten echter een gezond image met gezondheidsclaims op de verpakking en schuilnamen voor suiker. De consument krijgt hierdoor te veel suiker binnen zonder dat het hiervan bewust is. Holie’s, dat strijdt tegen verborgen suiker, heeft hier iets op bedacht. Het merk lanceert vandaag de Sugar-Score in Nederland en België. 

Online tool

De online tool geeft inzicht in hoeveel suiker er in de populairste ontbijt- en tussendoorproducten van A-merken zit. Producten worden beoordeeld op het suikergehalte per 100 gram en ingedeeld in categorie A, B of C.

  • A = 0–5 procent suiker
  • B = 5–10 procent suiker
  • C = meer dan 10 procent suiker

holie's A B C score Holie's sugar-score lancering promo foto (© Holie's)

De vijf meest verkochte ontbijt- en tussendoor producten van onder andere de A-merken Quaker Cruesli, Kellogg's, Bolletje en Zonnatura, Weetabix, Sultana en Naturevalley zijn onder de loep genomen. Deze analyse en beoordeling is gedaan met marktdata van NielsenIQ. 

De tool zet de producten met de score op een rij, zodat consumenten ze gemakkelijk kan vergelijken. Het moet boodschappers helpen navigeren in het supermarktlandschap om suikerarme keuzes te maken. 

Co-founder over het initiatief

Valentijn van Santvoort, co-founder van Holie’s: “Met de Sugar-Score willen we het voor iedereen makkelijker maken om door dat rookgordijn heen te kijken. Geen ingewikkelde schuilnamen of claims, maar heldere inzichten over toegevoegde suiker, precies waar je naar op zoek bent als je bewuster wilt eten.”

Educatieve sociale media campagne

Komende tijd verschijnt er educatieve content op social media en, in samenwerking met verschillende voedingsexperts en diëtisten uit de Benelux. Holie’s wil de consument eerlijke houvast bieden in een wereld van suikerverleiding. Hun producten zijn zonder toegevoegde suiker en hebben Nutri-score A. Sinds 2020 is Holie tevens een officiële B Corporation. 

Altijd op de hoogte blijven?