
De populairste ontbijt- en tussendoorproducten zitten vaak vol met suiker. Volgens het Amsterdamse granenmerk Holie’s geven A-merken de producten echter een gezond image met gezondheidsclaims op de verpakking en schuilnamen voor suiker. De consument krijgt hierdoor te veel suiker binnen zonder dat het hiervan bewust is. Holie’s, dat strijdt tegen verborgen suiker, heeft hier iets op bedacht. Het merk lanceert vandaag de Sugar-Score in Nederland en België.
Online tool
De online tool geeft inzicht in hoeveel suiker er in de populairste ontbijt- en tussendoorproducten van A-merken zit. Producten worden beoordeeld op het suikergehalte per 100 gram en ingedeeld in categorie A, B of C.
- A = 0–5 procent suiker
- B = 5–10 procent suiker
-
C = meer dan 10 procent suiker
Holie's sugar-score lancering promo foto
(© Holie's)
De vijf meest verkochte ontbijt- en tussendoor producten van onder andere de A-merken Quaker Cruesli, Kellogg's, Bolletje en Zonnatura, Weetabix, Sultana en Naturevalley zijn onder de loep genomen. Deze analyse en beoordeling is gedaan met marktdata van NielsenIQ.
De tool zet de producten met de score op een rij, zodat consumenten ze gemakkelijk kan vergelijken. Het moet boodschappers helpen navigeren in het supermarktlandschap om suikerarme keuzes te maken.
Co-founder over het initiatief
Valentijn van Santvoort, co-founder van Holie’s: “Met de Sugar-Score willen we het voor iedereen makkelijker maken om door dat rookgordijn heen te kijken. Geen ingewikkelde schuilnamen of claims, maar heldere inzichten over toegevoegde suiker, precies waar je naar op zoek bent als je bewuster wilt eten.”
Educatieve sociale media campagne
Komende tijd verschijnt er educatieve content op social media en, in samenwerking met verschillende voedingsexperts en diëtisten uit de Benelux. Holie’s wil de consument eerlijke houvast bieden in een wereld van suikerverleiding. Hun producten zijn zonder toegevoegde suiker en hebben Nutri-score A. Sinds 2020 is Holie tevens een officiële B Corporation.