UTRECHT - De grote supermarkten, handelsbedrijven in groente en fruit en maatschappelijke organisaties hebben een convenant ondertekend voor de verduurzaming van verse groente en fruit uit Latijns-Amerika, Afrika en Azië. In 2020 moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat alle verse groente en fruit in de supermarkten duurzaam geproduceerd is.
De ondertekenaars zijn: Superunie, C1000, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, The Greenery, AgroFair, Eosta, FairFields, Jaguar the fresh company, Nature’s Pride, Staay Food Group en Van Oers United. Deze partijen, willen in 3 stappen van 30 procent in 2014 via 50 procent in 2015 naar 100 procent duurzaam ingekocht volume van hun producten in 2020.
ICCO, Solidaridad, het Productschap Tuinbouw en Frugi Venta ondersteunen met hun sector-expertise het Convenant. Het Initiatief Duurzame Handel (IDH) gaat het hieruit voortkomende Groente & Fruit programma coördineren.
"‘Dit initiatief versterkt de koploper positie die Nederland heeft in de groenten en fruit sector als het gaat om duurzame productie. Het convenant is een afspraak is met de hele sector waarin grote én kleinere partijen aangeven gezamenlijk te werken aan verduurzaming van de keten", legt Joost Oorthuizen, CEO van IDH uit.
Standaarden
Aan de hand van bestaande standaarden zoals BSCI, Rainforest Alliance, ETI, Fairtrade (volgens FLO en IMO – Fair for Life), wordt bepaald wat duurzaam is. IDH gaat de komende jaren met de partijen projecten uitvoeren op het gebied van onder meer verbetering van de arbeidsomstandigheden en het stimuleren van duurzaam watergebruik.
Lees ook:
Duurzame voeding is belangrijke groeimarkt (7 juni 2012)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over verduurzaming