BUSSUM - Impulsaankopen zijn zelden de meest gezonde keuzes, zo blijkt uit recent onderzoek van Popai.
De Top 10 van impulsaankopen wordt gedomineerd door zoetwaren en koek en biskwiet. Snoep is met 87 procent de impulscategorie bij uitstek. Dat betekent dat van 10 aankopen bijna 9 een impulsaankoop is.
In de Top 3 wordt snoep op de voet gevolgd door chocolade en brood en gebak. De meer gezonde producten, zoals groente en fruit, ontbreken op de 'impuls Top 10'. Deze producten staan blijkbaar vaker op het boodschappenlijstje.
Opvallend hoog is het percentage (70 procent) in gevallen waarbij de klant pas op de winkelvloer beslist welke producten, merken en hoeveelheden ze aanschaft.
Popai (Point Of Purchase Advertising International) is een instituut dat zich bezighoudt met in-store marketing.
De Top 10:
1 Snoep 87 %
2 Chocolade 84 %
3 Brood en gebak 80 %
4 Kruiden 77 %
5 Zoete koek 76 %
6 Koude sauzen 76 %
7 Zoute snacks 71 %
8 Broodbeleg 71 %
9 Producten in blik 69 %
10 Diepvries 67 %