LEUVEN - InBev heeft vorig jaar, deels door innovatie, de productmix in Europa verbeterd waardoor betere marges werden behaald. Centraal- en Oost-Europa zag een versnelling van de volumegroei en Azië had te kampen met krimpende marges.
Dat blijkt uit de marktcijfers die de Belgisch-Braziliaanse producent van onder meer Stella Artois, Hoegaarden, Dommelsch en Jupiler vandaag heeft gepresenteerd.
Overtreft verwachtingen
De omzet steeg met 7,9 procent tot 13,3 miljard euro en de nettowinst nam toe van 904 miljoen euro tot 1,41 miljard euro. De cijfers overtreffen de verwachtingen van analisten.
InBev, qua volume naar eigen zeggen de grootste bierbrouwer ter wereld, verkocht vorig jaar in totaal 246,5 miljoen hectoliter bier en frisdrank, een toename van 5,9 procent.
De bierverkoop steeg in 2006 van 192 miljoen hectoliter tot 211,6 miljoen hectoliter, vooral door toegenomen verkopen in Latijns-Amerika, Azië en Oost- en Midden-Europa.
De zwakke dollar ten opzichte van de euro temperde vooral in het laatste kwartaal de verkoop in de VS en Canada, al werd ook hier in 2006 als geheel meer volume verkocht.
Matig in horeca
In Europa daalden de volumes met een 0,5 procent, vooral doordat Europeanen meer wijnen en sterke dranken zijn gaan drinken. Matige resultaten werden ook behaald in het horecasegment in België en in het Verenigd Koninkrijk door een dalend volume in Stella Artois. Toch stegen de volumes van dit merk wereldwijd met 1,5 procent, vooral door goede resultaten in Noord-Amerika en Oost-Europa. In Duitsland groeide, mede door innovaties, het volume lichtjes met 0,2 procent. Het marktaandeel van de core- en luxemerken groeide.
Vooral Beck's groeit
Het merk Brahma kende een volumegroei van 3,5 procent. In Centraal Amerika daalden de volumes maar het merk veroverde ook nieuwe markten in de wereld. Beck’s liet zelfs een volumegroei van 14 procent zien, vooral door innovaties in West-Europa en toegenomen verkopen in Centraal- en Oost-Europa. Leffe groeide met 9,9 procent. Dit kwam vooral voor rekening van West-Europa.
Lees ook:
Light doet Heineken goed (21 fenruari 2007)
Grolsch komt met 'gedurfde' introducties (20 februari 2007)
Inbev schrapt 360 banen (27 februari 2006)