PARIJS – De levensmiddelenindustrie wereldwijd vindt in 2007 de relatie met hun retailklanten het belangrijkst, zo blijkt uit de internationale Top of Mind-enquête van de organisatie CIES.
Dit geldt eveneens voor foodretailers. Zij gaven in de enquête aan dat de relatie met hun toeleveranciers op de tweede plaats komt.
Dit wederzijdse belang wordt ook weerspiegeld door een hogere prioriteit voor supply chain initiatieven. Opvallend is daarbij dat de industrie deze initiatieven belangrijker vindt. Bij retailers is deze materie een paar plaatsen gezakt in de prioriteitenlijst.
Daarnaast blijft de industrie met argusogen de ontwikkelingen in de internationale retail volgen. Zaken als discount, consolidatie, nieuwe retailformats et cetera) zijn volgens de industrie hot topics vergeleken met 2006. Retailers zijn deze mening niet toegedaan. ‘Al met al lijkt de internationale retail zich in een rustiger vaarwater te hebben begeven’, aldus CIES.
In de geaggregeerde Top 12 staat gezondheid (productontwikkeling, communicatie, educatie) bovenaan. Het zijn vooral retailers die hiervoor hebben gezorgd. In 2006 stond dit item nog op plaats zes, in 2007 staat het op nummer een. In de industrie staat gezondheid onveranderd op nummer twee.
Top of Mind is gebaseerd op een enquête onder circa 300 managers uit 48 landen in de levensmiddelenindustrie (40 procent) en levensmiddelenretail (60 procent).
De managers werd gevraagd om drie prioriteiten voor 2007 aan te geven. Zij konden daarbij kiezen uit 12 issues (gezondheid, retail-leverancierrelaties, huismerk/A-merk, technologie/supply chain, corporate responsibility, het competitieve landschap, menselijk kapitaal, voedselveiligheid, consumentenmarketing, internationalisatie, economie en consumentenvraag en regulering.
Lees het volledige persbericht van de Top of Mind-enquete
Lees ook:
Waardeketen steeds afhankelijker van externe factoren (3 november 2006)