DOETINCHEM - Op innovatiegebied lijkt de foodsector in spagaat te staan. Veel bedrijven zeggen beter te innoveren dan de concurrent. Toch geven maar weinig ondernemingen aan dat de prestaties op innovatiegebied de afgelopen jaren verbeterd zijn. Dat blijkt uit de Innovatiemonitor.
Meer dan 65 procent van de respondenten uit de foodsector geeft aan beter te innoveren dan de concurrent.
De ondervraagden in de levensmiddelensector erkennen dat innovatie van grote noodzaak en van strategische prioriteit is. Echter, de investeringen in innovatie zijn laag in vergelijking met andere sectoren.
'De sector ambieert radicale innovaties, maar wel in haar eigen markt', aldus senior consultant Jeroen de Kempenaer van Twynstra The Bridge. 'Een reden is de verzuiling in de levensmiddelenbedrijven. De organisaties zijn zodanig verfijnd dat er relatief weinig samenwerking is tussen brand en product managers. Zo kan het dat de productmanager van bijvoorbeeld blikerwtjes concurreert met zijn collega die spinazie in glas verkoopt. Hierdoor vallen initiatieven, die niet worden gedekt door een van deze productgroepen, tussen wal en schip.'
Platte innovaties
De Kempenaer stelt dat de levensmiddelensector wordt gedomineerd door marketing en wat hij noemt platte innovaties. 'Het ultieme is natuurlijk de classic, voor als je het echt niet meer weet. Pas als je je buiten de gebaande paden begeeft, kun je een meerwaarde realiseren, zie het verhaal achter Senseo of Beertender. Dit zijn succesverhalen ondanks het feit dat de organisaties achter deze producten, bijvoorbeeld Philips en Sara Lee/DE, een totaal andere cultuur hebben. Een producent van duurzame consumentengoederen heeft nu eenmaal een langzamere hartslag dan een fmcg-producent.'
Lees ook:
Samenwerkende bedrijven innoveren succesvoller (28 februari 2006)
'Productinnovaties niet opgemerkt' (20 februari 2007)
Bureau Twynstra The Bridge ondervroeg voor de Innovatiemonitor 434 managers en bestuurders van Nederlandse bedrijven.