Nestlé start met het merk KitKat een pilot voor recyclebare papieren verpakkingen in Australië. Het bedrijf gaat de in papier verpakte chocoladerepen produceren in samenwerking met de Australische retailer Coles.
Verpakkingsexperts van Nestlé’s Confectionery Research and Development Centre in het Verenigd Koninkrijk hebben de papieren verpakking ontwikkeld en getest. Louise Barrett, hoofd van het Confectionery Product Technology Center in York: "We onderzoeken verschillende soorten alternatieve verpakkingsoplossingen voor onze zoetwarenproducten. Voor KitKat was de uitdaging om de juiste papieren verpakkingsoplossing te vinden die de chocolade beschermt. We moesten de perfecte balans behouden tussen de iconische knapperige wafel en zachte chocolade die mensen kennen, terwijl we er tegelijkertijd voor moesten zorgen dat de verpakking recycleerbaar was in de papierstroom."
Op de nieuwe verpakkingen komen QR-codes die consumenten kunnen scannen om hun mening en feedback te geven. Nestlé heeft zich tot doel gesteld om het gebruik van nieuw plastic tegen 2025 met een derde te verminderen, onder meer door meer gerecycled plastic en alternatieven voor plastic verpakkingen te gebruiken. Andere recente innovaties zijn Smarties, dat in 2021 wereldwijd recyclebare papieren verpakkingen introduceerde, en Quality Street, dat in 2022 recyclebare papieren wikkels introduceerde.