Klant kiest eerder biologisch bij prijsverlaging

19 december 2006

DEN HAAG – Consumenten willen meer betalen voor biologische producten, al doen ze dat eerder bij vlees en eieren en minder snel bij aardappelen en champignons. Dat blijkt uit een proef van het ministerie van LNV bij supermarkten.

Tussen eind april en eind augustus hebben supermarkten in tien plaatsen, waaronder Uden, Zaltbommel en ’s-Heerenberg, meegedaan aan de proef, waarbij de prijs van biologische producten tussen 5 en 40 procent werd verlaagd. Dit om erachter te komen of consumenten deze producten zouden kiezen, als het prijsverschil met niet-biologische producten lager zou zijn.

Overigens waren de biologische producten nog wel duurder dan niet-biologische producten. Uit onderzoek van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) is 20 tot 25 procent van de consumenten bereid meer te betalen voor biologische producten. Met name rundergehakt en varkensvlees werden duidelijk beter verkocht, als ze tijdelijk in prijs werden verlaagd. Bij biologische melk, aardappelen en champignons was dit veel minder het geval.

Milieu- en diervriendelijkheid zijn voor consumenten overigens niet de voornaamste redenen om te kiezen voor biologische producten. Het gaat volgens hen eerder om de smaak en het effect op de gezondheid.

Behalve prijs is volgens minister Veerman ook de zichtbaarheid in het schap en de productpresentatie van belang voor toekomstig succes van biologisch. Het ministerie wil dat eind volgend jaar 5 procent van de consumentenbestedingen milieu- en diervriendelijk is geproduceerd. Volgens de LEI-onderzoekers is dat streven haalbaar.

Lees ook:
Biomelk bevat meer gezonde vetzuren (14 december 2006)

Supers moeten gezonder (14 november 2006)

Altijd op de hoogte blijven?