Klant minder bereid te betalen voor diervriendelijk

8 mei 2012

WAGENINGEN - Minder Nederlandse consumenten zijn bereid om wat meer te betalen voor diervriendelijk vlees. In 2009 wilden juist meer mensen er meer voor betalen.

De huidige ‘plofkip’-campagnes lijken consumenten dan ook niet tot gedragsverandering aan te zetten. Dat meldt The Food Agency op basis van de Foodmonitor van Intomart GfK en Food for Food.

Overstap op diervriendelijk

Na campagnes van Wakker Dier en de Dierenbescherming tegen plofkippen en vóór Beter Leven-sterren op vlees, zijn veel fabrikanten en retailers (gedeeltelijk) overgestapt op diervriendelijker vlees. Dit is goed voor de dieren, stelt The Food Agency, maar minder voor de portemonnee van de consument.

Daarom vroeg de Foodmonitor de Nederlandse consument: Bent u bereid om meer te betalen voor vlees afkomstig van dieren die een diervriendelijk leven hebben geleid?

46 Procent wil meer betalen

46 Procent van de Nederlanders is bereid meer te betalen voor diervriendelijk vlees. Als sociaal wenselijke antwoorden eruit worden gehaald, dan zal het in de praktijk een nog kleiner percentage zijn, stelt The Food Agency.

In 2009 werd dezelfde vraag gesteld door EenVandaag, toen aan 24.000 respondenten. Daaruit bleek dat 57 procent bereid was om maar liefst tot 25 procent meer te betalen voor diervriendelijk vlees.

Consument geen gangmaker

De drivers voor de consument zijn gezondheid, smaak, gemak en betrokkenheid, stelt The Food Agency. Diervriendelijkheid maakt daar maar een klein onderdeel van uit. Veranderingen zullen dus in gang gezet moet worden door de industrie zelf, de overheid of de ngo’s, verwacht de organisatie.

Bekijk de Foodmonitor 

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?