'Kussende' Snickers-eters van de buis

8 februari 2007

NEW YORK - Na het tepelincident van Janet Jackson en Justin Timberlake is er dit jaar weer opschudding ontstaan tijdens de Super Bowl. Dit keer ging het om een omstreden tv-spot en website van Masterfoods.

In de de tv-spot en bijbehorende internetsite voor Snickers beginnen twee ‘stoere’ monteurs elk aan een kant van een Snickers-reep te knabbelen. Ze schrikken wanneer hun lippen elkaar raken.

Op de internetsite afterthekiss.com, die inmiddels uit de lucht is, waren verschillende ‘einden’ te zien. Vooral de optie dat de monteurs elkaar na de kus te lijf gingen kreeg forse kritiek.

Zowel homo-organisaties als homofoben waren verontwaardigd over de spot en de site. Volgens de Gay & Lesbian Alliance against Defamation zorgt de campagne voor geweld tegen homo’s. Ook kwamen er veel reacties van homofoben in Amerika die gruwelden van de spot, vooral omdat deze werd uitgezonden rond het zeer 'mannelijke' American Football. En omdat ook veel kinderen de finale bekeken was puriteins Amerika geschokt door de openheid van twee ‘zoenende’ mannen.

Onderzoeksbureau Gartner Research gaf aan dat de onjuiste indruk bestaat dat alles maar op het net gezet kan worden. 'Internet heeft een enorm bereik. Dat is moeilijk onder controle te houden en kan erg gevaarlijk worden.' Analistenbureau Jupiter zegt dat reclames op het randje balanceren om de meeste aandacht te krijgen. ‘Dan loop je als adverteerder het risico dat je wel eens doorschiet.’

Volgens een woordvoerdster van Masterfoods USA was humor de voornaamste drijfveer. ‘We begrijpen dat humor subjectief is en kunnen ons voorstellen dat sommige mensen zich eraan storen. Dat was niet onze bedoeling.’ Als uitvloeisel gaat Masterfoods dan ook niet door met de tv-spot en de website. De spot was gemaakt door TBWAChiatDay.

Lees ook:
Masterfoods stopt met kinderreclame (6 februari 2007)

Kritiek aandeelhouders Kraft op sponsoring Gay Games (1 mei 2006)

Altijd op de hoogte blijven?