
In augustus 2024 zette La Place een belangrijke stap door zich te verzelfstandigen van supermarktketen Jumbo. La Place wordt geëxploiteerd door een zelfstandig bedrijf waarvan Jumbo Food Groep en Vermaat Catering de aandeelhouders zijn. Deze week kondigde het bedrijf zijn herpositioneringsplannen aan.
Duurzaam en gezond eten de norm
La Place kiest voor een toekomstbestendige koers met duurzaamheidsdoelen voor 2027. Tachtig procent van de ingrediënten waar La Place meewerkt, moet tegen 2027 plant-based zijn. Lindsey Visser, manager Brand & Marketing: “We willen onze impact op het milieu zoveel mogelijk verkleinen door slimmer te werken en bewuste keuzes te maken.”
La Place ondersteunt initiatieven zoals de Week Zonder Vlees & Zuivel en werkt samen met de Nieuwe Melkboer voor plantaardige zuivel. Hoewel La Place nog gebruikmaakt van dierlijke eiwitten, zegt het bedrijf het credo “minder dierlijk, beter dierlijk” zo veel mogelijk na te leven. Dierenwelzijn en de herkomst van vlees, vis, zuivel en ei spelen daarbij een belangrijke rol.
La Place streeft ernaar om de voedselverspilling in 2027 met vijftig procent te verminderen ten opzichte van 2022. Momenteel hebben al negentien vestigingen de voedselverspilling per gast met twintig procent gereduceerd. Dit is bereikt door het aanbod in de vestigingen real-time af te stemmen op de vraag en samen te werken met partners als Too Good To Go.
La Place aanbod wordt gezonder
Op het gebied van gezondheid is La Place nu al voortdurend op zoek naar manieren om minder zout, suiker en verzadigd vet in de recepturen te verwerken zonder concessies te doen aan smaak en kwaliteit. In alle productcategorieën wordt het zout- en vetgehalte verlaagd en verrijkt het producten met meer vezels.Het bedrijf gaat daarnaast vaker salades promoten en stopt met landelijke kortingen op rund- en varkensvlees.
Het bedrijf gaat ‘zoveel mogelijk’ met seizoensproducten werken. Aardbeiengebak is er voortaan alleen in het Nederlandse seizoen, omdat aardbeien buiten die periode uit verre landen komen en een hogere uitstoot veroorzaken. Ook binnen het saladebuffet richt La Place zich op ingrediënten die op dat moment in het seizoen zijn. Jorrit Meijer, verantwoordelijk voor innovatie, product en concept: “Voor ons draait gezonde voeding niet alleen om evenwichtige opties, maar ook om producten zonder onnodige toevoegingen."
Vernieuwd assortiment met de klassiekers
La Place blijft trouw aan de foodserviceformule waar het al decennialang - sinds 1987 - om bekendstaat. Het blijft producten aanbieden van zijn eigen receptuur; deze worden bereid door La Place Chefs. Warme maaltijden worden op bestelling bereid. Ook streeft het bedrijf naar betaalbaar gehouden prijzen, onder andere via combideals.
Het bedrijf gaat komend jaar nieuwe initiatieven en gerechten introduceren die passen bij hun duurzaamheidsplannen. Klassiekers zoals de focaccia met tonijn en de appel-notentaart blijven in het assortiment. Naast klassiekers gaat haalt het bedrijf inspiratie uit andere landen.
Meijer: “Vroeger waren wij de eersten met Franse baguettes. Nu willen we ook andere keukens in huis halen en wereldse smaken toegankelijk maken voor een breder publiek.” Zo introduceert La Place de smash burger, die ze hebben afgekeken van de Verenigde Staten. De burger is dan wat platter ‘gesmasht’ op de grill.
Bezoekers kunnen momenteel al verschillende gerechten proberen zonder dierlijke ingrediënten: veganistische filet americain, champignonsteaks en vegetarische romige tomatensoep.
Vernieuwde app
Het bedrijf richt zich nadrukkelijk op een jongere doelgroep met de vernieuwde strategie. De vernieuwde app krijgt een loyaliteitsprogramma: de Feel Good Food Club. Bezoekers kunnen punten sparen en inwisselen tot vouchers. Zo sparen ze voor gratis producten of korting en members mogen zelf kiezen welke producten ze gratis willen.