ARNHEM - Foodbedrijven die willen uitbreiden naar opkomende markten moeten niet proberen hun denkkader en gewoonten op buitenlandse klanten over te brengen. "Laat ze in hun waarde."
Dat was de belangrijkste conclusie van het ABN Amro seminar ‘Emerging food chain’ dat werd gehouden in het kader van de ABN Amro Wereldweken 2011.
Intermediairs
Ook is het van belang niet te proberen zelf het wiel uit te vinden, maar gebruik te maken van intermediairs in die landen; hoe lastig dat ook is voor ondernemers.
Rick Torken, managing director, global head agricultural commodities en country executive Brazil van ABN Amro (foto), stelde dat Nederland van oudsher sterk is in handelsstromen over de wereld.
Om in de toekomst de almaar groeiende bevolking te voeden, moet volgens hem gekeken worden naar die gebieden met de grootste bevolkingsgroei, die ook nog voldoende zon en zoet water hebben om gewassen te kunnen telen.
Goede papieren
Dan blijken met name opkomende markten als Indonesië/Zuidoost-Azië en Brazilië goede papieren te hebben. "Brazilië scoort op landkwaliteit, landprijs, pioneer spirit, schaal, markteconomie, solide economische beleid en agronomische research."
Soja is in de vleesketen belangrijk. Brazilië is een belangrijk (kippen)vleesproducent geworden met Brasil Foods (in 2009 ontstaan uit een fusie van de vleesconcerns Perdigão en Sadia). "Nu is de volgende stap dat ze onze merken kopen en vlees aan ons verkopen."
Ervaringen
Tijdens de sessie in het Gelredome spraken medewerkers van de HatchTech Group (broedmachines), Concept Engineers (optische sorteermachines) en Geerlofs (cold stores) over hun ervaringen in respectievelijk Brazilië, China en Rusland.
Volgens Niels Dijkman sectorbanker Food bij ABN Amro gaat het bij partnerships vooral om het creëren van vertrouwen. "Er moet een brug geslagen worden tussen bedrijfsculturen."
Dat staat ook in het rapport Samenwerken voor open innovatie: kunst of kunde? dat ABN Amro samen met Wageningen UR heeft gemaakt. Hierin komt onder meer het praktische aspect van samenwerken ten behoeve van innovatie aan bod.
Het ABN Amro van na de crisis van 2008 is in 28 landen in de wereld aanwezig en dan nog vooral op die plekken waar hun klanten zitten.
Lees ook:
ABN Amro ziet kansen voor food-export (9 augustus 2011)
Food-fraude in China: 2000 arrestaties (5 augustus 2011)
Stemming over Brasil Foods uitgesteld (16 juni 2011)
ABN Amro: Van sales naar sourcing (26 mei 2011)
Rusland wil import halveren (24 september 2009)
Perdigao koopt Plusfood (13 juni 2007)
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over ABN Amro