Lipton: wereldmerk klein in Nederland

25 juni 2007

DOETINCHEM - Lipton mag dan wereldmarktleider in thee zijn, in ons land ligt het een straatlengte achter op Pickwick van Douwe Egberts.

Dat is overigens niet verwonderlijk. Unilever introduceerde Lipton-thee pas vorig jaar op de Nederlandse markt.

Deze wordt trouwens beheerst door Pickwick dat maar liefst 60 procent van de markt - totale omvang 100 miljoen euro per annum - in handen heeft. Huismerken pakken 17 procent en Lipton heeft volgens Unilever al 6 procent in handen.

Omzet lager dan gedacht
Gideon Dexel, marketingmanager van Lipton, stelt dat in het Financieele Dagblad. 'We zien onze omzet elke maand groeien. We hebben nu 6 procent van de markt, maar dat moet minstens 10 procent worden om mee te kunnen tellen.'

Volgens Bas Tulner, marketingmanager van Douwe Egberts, komt Lipton's marktaandeel niet boven de 3,5% uit. 'Alleen periodiek komen ze daar bovenuit, maar alleen als ze via promoties extra omzet kopen', aldus Tulner. 

Lipton is overigens wel anders gepositioneerd als Pickwick. Unilever ziet en prijst Lipton als een premium merk (zo'n 10 procent duurder dan Pickwick). Daarnaast zet het bedrijf in op de specialere en gezondere theesoorten. 

Lees ook:
Unilever wil duurzame thee (30 mei 2007)

Altijd op de hoogte blijven?