Bij Makro Nederland verdwijnen de komende drie jaar 600 banen. Het groothandelsbedrijf wil een nieuw winkelconcept ontwikkelen. Hierbij vallen gedwongen ontslagen, zegt Makro Nederland-directeur Kef van Helbergen. Er werken in totaal 4000 mensen bij de 17 vestigingen in Nederland.
De banen verdwijnen zowel bij de vestigingen als op het hoofdkantoor. Daarover bericht de NOS.
Helft producten verdwijnt
Makro, onderdeel van het Duitse winkelconcern Metro, trekt ruim 50 miljoen euro uit voor het nieuwe winkelconcept. Daarbij wordt flink gesnoeid in het aantal producten. De verwachting is dat nog maar de helft van het huidige aantal producten zal worden aangeboden.
Het gaat dan om 32.000 producten in plaats van de huidige 65.000 producten. Vewel van die prodcuten zullen foodgerelateerd zijn.
De ruimte die vrijkomt, kan worden ingevuld door tijdelijke en permanente shop-in-shops. Hier kunnen andere ondernemers hun diensten of producten aanbieden.
Markt- en ontmoetingsplaats
Behalve een marktplaats voor ondernemers wordt de Makro ook een ontmoetingsplaats voor hen. Zo zullen ook werkplekken en vergaderruimtes worden aangeboden.
Met de ombouw verwacht het concern de komende drie jaar een ‘stevige’ omzetgroei te behalen.
Lees ook:
- Unilever schrapt 200 banen in Nederland (10 februari 2016)
- Makro en Deli XL stoppen met verkoop kikkerbillen (22 december 2014)