Een coalitie van bedrijven, waaronder Unilever, FrieslandCampina, Albert Heijn, De Smaakspecialist, Lidl, Jumbo, Dirk, Dekamarkt, Ebro, Velder, en Enrico Foods, wil consumenten meer duidelijkheid geven over de toepassing van houdbaarheidsdatums om voedselverspilling te verminderen. De coalitie wil consumenten bijvoorbeeld beter informeren over het verschil tussen Ten Minste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT).

De bedrijven hebben zich aangesloten bij de Coalitie Houdbaarheid, geïnitieerd door stichting Samen Tegen Voedselverspilling, FNLI en Too Good To Go en ondersteund door CBL en het Voedingscentrum. De coalitie wil gezamenlijk en op grote schaal de houdbaarheidsvermelding op voedingsmiddelen verduidelijken. Door explicieter op de verpakking te communiceren hoe een consument om moet gaan met de houdbaarheidsdatum, willen ze verdere stappen zetten in het verminderen van voedselverspilling bij consumenten. 

Voedselverspilling

“In Nederland verspillen we ieder jaar twee miljard kilo goed voedsel, 24-38 procent daarvan wordt verspild door de consument. Extra zonde, want alle energie die nodig is voor het verbouwen, produceren, verpakken en vervoeren van voedsel, zit dan al in het product. Tien procent van die voedselverspilling bij consumenten thuis wordt veroorzaakt door onduidelijkheid over de verschillende houdbaarheidsdatums. Dit staat gelijk aan ca. zestig miljoen kilo goed voedsel, 115 miljoen maaltijden ofwel 175 miljoen kg CO2 uitstoot per jaar. Daar valt enorme winst te behalen”, aldus stichting Samen Tegen Voedselverspilling.

Toine Timmermans, directeur Samen Tegen Voedselverspilling: “Na jaren van reductie van voedselverspilling door consumenten, lijkt deze dalende trend te stagneren. Er is meer nodig, willen we zorgen dat voedselverspilling voor 2030 halveert volgens SDG12.3. Deze coalitie is daarbij een belangrijke en logische stap in de goede richting. We hopen dan ook dat nog meer bedrijven zich hierbij aansluiten waardoor consumenten thuis niet onnodig waardevol voedsel hoeven te verspillen.”

Verschil THT en TGT 

Volgens de stichting blijkt uit onderzoek dat minder dan de helft van de Nederlanders het verschil tussen Ten Minste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT) correct kan uitleggen. De leden van de Coalitie Houdbaarheid willen consumenten dan ook duidelijker informeren over het verschil en hoe je hiermee om moet gaan. Dat gaan ze doen door o.a. duidelijker op de verpakking hierover te communiceren zodat de consument het product niet onnodig weggooit. “Na de THT- datum kan de kwaliteit, zoals de smaak, geur of kleur van het product, achteruitgaan. Als de THT-datum verstreken is, is het product vaak nog prima eetbaar. De consument kan dit zelf bepalen door te kijken, ruiken en proeven. Dit in tegenstelling tot de TGT-datum, die datum is wel de laatste dag waarop je het product nog veilig kunt gebruiken.”

Campagne

In 2020 is een campagne van Samen Tegen Voedselverspilling, ontwikkeld door het Voedingscentrum, gestart om het verschil tussen de houdbaarheidsdatums te duiden en hoe hierbij te handelen. “Onderzoek heeft uitgewezen dat meer duidelijkheid op de verpakking consumenten meer vertrouwen geeft om producten ook na de datum te consumeren. Daarnaast is het belangrijk dat consumenten regelmatig herinnerd worden aan dit gewenste gedrag. Dat vergroot de kans dat ze het gaan toepassen. En die verantwoordelijkheid nemen de leden van de Coalitie Houdbaarheid nu.” Zo willen de coalitiepartners ook via eigen media hierover communiceren en het kijk-ruik-proef icoon (op THT producten) en handje icoon (op TGT producten) invoeren op minimaal 50% van hun verpakkingen. 

THT-datum als richtlijn

De coalitieleden zien de THT-datum als een richtlijn. Debora van der Zee-Denekamp van Unilever: “Eten is om op te eten. Wij willen graag dat mensen van onze producten genieten en ze niet onnodig verspillen. Veel van onze producten zijn ook na de THT-datum goed. We willen consumenten duidelijk maken dat ze onze producten veilig kunnen gebruiken en na de THT-datum zelf gemakkelijk kunnen beoordelen of ze nog goed smaken, door te kijken, ruiken en proeven.”

Zelfs producten die gekoeld bewaard worden, kunnen na de datum nog worden geconsumeerd. “Door de nieuwste technieken om zuivel te verpakken, zijn melk en yoghurt vaak nog langer goed dan je denkt, ook ná de THT-datum. Door te kijken, ruiken en proeven kun je als consument heel goed zelf beoordelen of het nog geschikt is voor consumptie. Dat doe ik thuis ook. Daarom staat binnen een half jaar op onze Campina het kijk-ruik-proef-logo”, aldus Bob Mulder van FrieslandCampina.  

Uitzonderingsproducten

Samen Tegen Voedselverspilling benoemt dat op sommige producten geen houdbaarheidsdatum vermeld hoeft te worden, denk bijvoorbeen aan zout, honing en azijn, terwijl er nog regelmatig een datum op deze producten vermeld wordt. De coalitiepartners gaan daarom de datum van deze producten verwijderen. Daarnaast spannen zij zich samen met Samen Tegen Voedselverspilling in om deze lijst met uitzonderingsproducten verder uit te breiden.

Bron: Samen Tegen Voedselverspilling

Altijd op de hoogte blijven?