Meer vertrouwen consument in kleine merken

14 april 2014

WAGENINGEN - De consument heeft meer vertrouwen in kleine, onbekende merken dan in grote bekende merken. Dat blijkt uit onderzoek van Trendbox en The Food Agency, waarin respondenten een stelling over koop- en eetgedrag wordt voorgelegd.

24 procent van de respondenten verkiest kleine merken en 9 procent de grote merken, bericht Vlees+. 51 procent vertrouwt beide evenveel en de rest vertrouwt ze beide evenmin. Ook in het geval van kwaliteit scoren kleine leveranciers hoger.

Kleinschaligheid

Het is bijzonder dat mensen meer vertrouwen hebben in iets dat onbekend is. Kleinschaligheid lijkt belangrijk te zijn voor de consument. Bij kleine bedrijven hebben consumenten waarschijnlijk een beter beeld van de mensen die bij het bedrijf betrokken zijn. En dat geeft vertrouwen. Zeker als we het in de context van de actualiteit plaatsen, waarin voedselvertrouwen en kwaliteit onder vuur staan.

Maar om nu te stellen dat kleine merken dus beter zijn, gaat te ver. Ten eerste kan de definitie van klein breed opgevat worden. Daarnaast blijkt in de praktijk dat de voedselveiligheid bij grote bedrijven vaak beter gewaarborgd is dan bij kleine bedrijven. Zij hebben meer kennis, en besteden meer geld aan kwaliteit. Daarnaast is het effect van een voedselschandaal bij een groot bedrijf veel groter. Daardoor is het voor hen nog noodzakelijker om te controleren op veilige producten dan voor een klein anoniem bedrijf.

Er is dus een grote kloof tussen de consumentenperceptie en de werkelijkheid. Een kans voor kleine bedrijven om van het momentum gebruik te maken om groter te worden. Of een wijze les voor grote bedrijven om de perceptie van consument te sturen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?