NCV wil glutenvragen beantwoorden in opdracht fabrikanten

6 februari 2013

NAARDEN - De Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) wil in opdracht van voedingsmiddelenbedrijven vragen van consumenten over gluten en andere allergenen beantwoorden. De NCV wil dat doen tegen kostprijs.

Dat zegt directeur Bianca Rootsaert van de NCV in een interview in vakblad EVMI 1 van 1 februari. "We hebben onderzoek gedaan naar de kennis bij voedselleveranciers over glutenvrij. Dat hebben we gemeten door vragen te stellen bij de consumentenservicelijn over verschillende producten. Over de ingrediënten bleken ze aardig wat te weten, maar niet over de limiet van twintig ppm of over het risico van crosscontaminatie. Het Voedingscentrum is een jaar geleden gestopt met zijn telefonische informatiedienst voor consumenten. Wij denken dat we die rol kunnen overnemen."

Uit het onderzoek van de NCV bleek dat beantwoording van een vraag over gluten gemiddeld acht dagen duurde en bedrijven daar naar schatting dertig tot 45 minuten mee bezig waren. "Wij kunnen de meeste vragen in 3 minuten beantwoorden. "

Rootsaert stelt afgelopen september met de FNLI gesproken te hebben over de mogelijkheden om bedrijven consumenten naar ons door te verwijzen. "Ik begrijp dat het gevoelig ligt omdat het contact met consumenten via de helpdesk van belang is voor de profilering, de marketing. Dat geven bedrijven niet zomaar weg, maar als het gaat om glutenvrij kun je beter doorverbinden met de experts. Dat is geen aanklacht, maar er is een probleem dat roept om een oplossing."

Campagne

De NCV gebruikt ook andere methoden om de informatievoorziening over gluten te verbeteren, zoals met de campagne Goed Glutenvrij, met het communicatiekeurmerk en een diëtistennetwerk.

Het interview met Bianca Rootsaert is te lezen in EVMI 1 van 1 februari 2013.

E-paper (Voor abonnees is het hele magazine toegankelijk, voor niet-abonnees enkele pagina’s)

Lees ook:

  • Alle berichten over gluten(vrij)
  • Altijd op de hoogte blijven?