![Featured image](/cache/f/0/3/0/1/f0301978f3ec657662fd550be234d36e37eb3960.jpeg)
In het eerste kwartaal van 2024 daalden de bierverkopen met 2,4 procent. Dit geldt voor zowel de thuisconsumptie als de horecaverkopen. Deze daling is ook terug te zien in de accijnsopbrengst van bier. Het kabinet verwacht dat de bieraccijns dit jaar 70 miljoen euro minder gaat opbrengen dan eerder verwacht. Dit ondanks een accijnsverhoging op bier met gemiddeld 8 procent per 1 januari jl.! Ook lijkt het erop dat de forse verhoging van de verbruiksbelasting op alcoholvrij bier met bijna 200% een negatief effect op de verkoop heeft. In het eerste kwartaal van 2024 is ruim 2 procent minder alcoholvrij bier verkocht, terwijl dit in het verleden juist een groeisegment was.
Lagere accijnsopbrengst
“Het kabinet dacht met de accijnsverhoging van gemiddeld 8 procent extra geld in de schatkist te krijgen”, zegt Fred Teeven, voorzitter van Nederlandse Brouwers. “Het tegendeel is het geval. Uit de Voorjaarsnota blijkt dat het kabinet in 2024 bijna € 70 miljoen minder bieraccijns denkt binnen te krijgen dan eind vorig jaar nog werd verwacht. In opdracht van de Tweede Kamer moet het Ministerie van Financiën de grenseffecten van de accijnsverhoging monitoren. Zeker in combinatie met de verwachte lagere accijnsopbrengst zou het ons verbazen als uit die monitoring niet blijkt dat nog meer Nederlanders in België en Duitsland hun bier kopen. In die landen liggen de accijnzen namelijk fors lager. We zijn benieuwd welke conclusies het kabinet en de Tweede Kamer gaan trekken als blijkt dat nog meer bier over de grenzen gekocht en de schatkist hierdoor steeds meer inkomsten misloopt.”
Gemiste kans
Vrijdag 27 april stuurde het kabinet een contourenbrief over een gedifferentieerde verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken naar de Tweede Kamer gestuurd. Nederlandse Brouwers: “Het kabinet zegt ‘hoe meer suiker, hoe hoger de belasting’ maar tegelijkertijd houdt het kabinet vast het bedrag dat de verbruiksbelasting moet opbrengen. Dat botst! Zo missen we een scenario waarbij ook voor alcoholvrij bier een volledige vrijstelling geldt, zeker voor de alcoholvrije bieren zonder toegevoegde suikers. Dit zou ook in lijn zijn met de door de Eerste Kamer aangenomen motie. Een gemiste kans derhalve. Nederlandse Brouwers hoopt dat een nieuw kabinet deze motie alsnog gaat uitvoeren. “
Minder bierverkopen
De verkopen van grootste biercategorie, pils, daalde met 2,8 procent. De verkopen van speciaalbier daalde met 1,1 procent licht. De verkoop alcoholvrij bier daalde met 2,1 procent. Een zorgelijke ontwikkeling, volgens Nederlandse Brouwers. "Juist omdat deze categorie een belangrijke rol speelt in het kader van preventie bij het tegengaan van alcoholmisbruik."
Gebalanceerde levensstijl
De consumptie van laag-alcoholhoudend speciaalbier (0,5 - 3,5% alc.) steeg met 6,7 procent. "De groei van dit laag alcoholische biersegment is al langere tijd zichtbaar en sluit aan op de trend waarbij consumenten passend bij een gebalanceerde levensstijl kiezen voor laag alcoholische speciaalbieren in plaats van dranken met een hoger alcoholpercentage."
Nederlandse Brouwers
Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van de in Nederland gevestigde bierbrouwerijen. Doel is om op een verantwoorde en duurzame manier de consumptie en het brouwen van bier te bevorderen. De aan Nederlandse Brouwers verbonden brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland.