Neerlands Glorie faalt in opbouw portfolio

27 oktober 2010

AMSTERDAM - Neerlands Glorie is er niet in geslaagd, via aankopen een portfolio van Nederlandse foodmerken op te bouwen. Het opkoopfonds heeft alleen het merk Hak. Volgens Carel van Bemmelen houden multinationals te veel vast aan hun lokale merken.

Van Bemmelen van Neerlands Glorie geeft aan dat de ambitie om meer merken onder één vlag te krijgen lastiger was dan verwacht. Volgens hem viste het bedrijf te vaak achter het net of kwamen merken uiteindelijk toch niet te koop, meldt Het Financieele Dagblad.

Neerlands Glorie (onderdeel van de Nederlandse Participatie Maatschappij (NPM)) startte begin 2006 om Nederlandse merken te kopen van multinationals die toen bezig waren hun hoeveelheid merken terug te brengen.

Van Bemmelen stelde toen dat de Nederlandse consument in een tijd van toenemende internationalisering veiligheid zoekt in vertrouwde, traditioneel Nederlandse merken.

Realiteit anders
Grote internationale voedingsbedrijven als Unilever en Heinz stootten hun lokale merken echter niet af. "Ik heb het idee dat ze eraan vasthouden omdat ze de juiste internationale acquisities niet vinden."

In 2006 wilde Neerlands Glorie met 10 tot 12 typisch Nederlandse merken een omzet van 1 miljard euro halen. De realiteit liep anders. De omzet liep juist terug van 120 miljoen euro in 2006 naar 89 miljoen euro in 2009.

Eén merk over
Van de 3 merken die Neerlands Glorie in die vijf jaar heeft overgenomen (Jonker Fris, Koeleman en Hak), is het bedrijf met 2 merken gestopt, zodat alleen Hak overbleef. De winst leed stevig onder doorgevoerde reorganisaties.

Hak wist de omzet met 20 procent te laten toenemen, naar 81 miljoen euro. Dit vooral door het assortiment uit te breiden en door producten van Jonker Fris en Koeleman bij Hak onder te brengen.

Interesse blijft
Neerlands Glorie blijft overigens interesse houden in overnames, mits deze beschikbaar komen, stelt Van Bemmelen. "We mikken op de grotere lokale merken, het liefst als ze slecht gemanaged zijn. Dat zijn er niet zoveel."

Lees ook:
Jaarprijs Voedingscentrum: 4 genomineerden (20 oktober 2010)

NPM: 'Geen commentaar op boete NMa' (24 februari 2010)

Consument mist Koeleman appelmoes (17 april 2008)

Jonker Fris stopt (17 december 2007)

Neerlands Glorie: heavy user centraal (23 november 2006)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over Neerlands Glorie

Alle berichten over NPM Capital

 

Altijd op de hoogte blijven?