Nepkeurmerk scoort bij consument

26 maart 2010

DEN HAAG – Consumenten hebben een groot vertrouwen in keurmerken. Zelfs een door de Consumentenbond gemaakt nep-keurmerk geniet vertrouwen.

Daar kwam de bond achter na onderzoek, zo is te lezen in het aprilnummer van de Consumentengids.

De bond had een eigen logo verzonnen (‘Gemaakt zonder kinderhanden, als garantie tegen kinderarbeid’) en aan een panel van 2864 personen laten zien. 68 procent herkende het logo als keurmerk.

29 procent was zelfs bereid meer voor een product met dit logo te betalen.

Slechts 17 procent had door dat het een niet-bestaand logo was. Die score was bijna even groot als dat van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbecherming, waarvan 21 procent dacht dat het een nep-logo was.

De bond concludeert dat mensen goedgelovig zijn en al snel vertrouwen hebben in een gelikt logo.

Lees ook:
Unilever introduceert Groentelabel (18 februari 2010)

Nieuw Europees logo voor biologisch (8 februari 2010)

'Eén gezondlogo níet wenselijk' (3 november 2009)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over logo's

Altijd op de hoogte blijven?