VEVEY - Nestlé heeft ruim 2 miljoen chocoladerepen van Cailler per post verstuurd om Zwitsers weer enthousiast te maken voor het merk. Cailler haalde zich eerder de woede van klanten op de hals met een nieuwe verpakking.
Het leek Nestlé Zwitserland vorig jaar goed om chocolademerk Cailler (dat stamt uit 1819) op te frissen door de verpakking te moderniseren. Hiervoor werd de vooraanstaande Franse architect Jean Nouvel ingeschakeld. De bekendste Spaanse chefkok Ferran Adria werd opgetrommeld om nieuwe recepten te maken.
Nouvel zorgde voor een nieuwe, plastic verpakking die in niets meer leek op de oude. De Zwitsers reageerden direct en lieten duidelijk blijken totaal niet gecharmeerd te zijn van de extreme veranderingen.
Vooral het feit dat de verpakking niet recyclebaar was werd het bedrijf fors ingewreven in de Zwitserse pers. De gemoederen liepen zo hoog op dat er zelfs een kopersstaking ontstond. Het merk zag de omzet vorig jaar hierdoor met 24 procent dalen.
Vorige maand koos Nestlé uiteindelijk eieren voor zijn geld en greep weer terug naar de traditionele verpakking van bruin karton.
Hoeveel schade het bedrijf heeft opgelopen is niet bekend. Wel kostte de verzoeningsactie met de 2,2 miljoen chocoladerepen van 100 gram in de brievenbussen het bedrijf bijna 2 miljoen euro.
Lees ook:
Engelse vrouw eist minder verpakking (30 juni 2006)
Rietjesruzie tussen Nestlé en Unistraw (19 januari 2006)
Studenten houden Coca-Cola buiten de deur (5 januari 2006)