Nestlé ziet toekomst in PPP

23 augustus 2007

DOETINCHEM - Nestlé ziet toekomst in betaalbare producten voor consumenten in ontwikkelingslanden. Het bedrijf noemt dit assortiment Popularly Positioned Products (PPP).

Topman Peter Brabeck-Letmathe noemde PPP onlangs één van de drie sectoren met potentie, naast nutrition (speciaalvoeding) en foodservice.

Kosten laag
‘PPP-producten moeten betaalbaar zijn. Alles in de keten is afgestemd om de kosten laag te houden: van grondstoffen, productie, distributie tot verkoop’, legt Nestlé-woordvoerder François-Xavier Perroud uit.

Naast prijs vormen de hoogwaardige voedingsstoffen de tweede pijler van PPP. Met de samenstelling van de producten wordt rekening gehouden met lokale tekorten aan voedingsstoffen.

Voorkeurspositie
In Brazilië staat inmiddels een fabriek (zie foto) die uitsluitend PPP-producten maakt. De fabriek kostte 34 miljoen euro en moet 300 banen opleveren.

Uiteindelijk wil het Zwitserse bedrijf via PPP met haar merken een voorkeurspositie innemen in emerging economies.

Het is de verwachting dat in landen als Brazilië en India de middenklasse de komende jaren in koopkracht vooruit gaat. Daarmee worden deze markten, zeker gezien hun groeipotentieel, almaar interessanter.

Het volledige artikel over Nestlé's PPP-programma staat in Elsevier Voedingsmiddelen Industrie 6 van 23 augustus.

Kijk in ons nieuwsarchief voor:
Alle berichten over Nestlé

Altijd op de hoogte blijven?