DEN HAAG - Het Voedingscentrum start de laatste weken van 2006 een campagne om het eten van groenten en fruit te stimuleren. De grootschalige campagne loopt tot 2010.
Volgens het Voedingscentrum kent bijna iedereen de aanbeveling om dagelijks minstens twee ons groente en twee stuks fruit te eten. Toch houdt maar een op de tien zich eraan. Vooral jongeren en mannen eten veel minder groente en fruit dan goed voor ze is. Gewoonte, smaak, gebruiksgemak, prijs en beschikbaarheid spelen hierbij een rol. Velen overschatten de hoeveelheid groente en fruit die ze binnenkrijgen.
De komende weken maakt het Voedingscentrum via radiospotjes en advertenties mensen bewust van het feit dat ze meer groente en fruit moeten eten. Via een groente- en fruittest kunnen ze nagaan hoeveel zij weten over groente en fruit. Ook kunnen ze de gratis Groente- en fruitwijzer aanvragen. Deze wijzer wordt ook verspreid via groentenwinkels, samen met twee gezonde en smakelijke kerstmenu’s.
In de eerste fase van de campagne gaat het om bewustmaking. Vervolgens is het de bedoeling te stimuleren om meer groenten en fruit te eten. In 2007 worden activiteiten georganiseerd om het bedrijfsleven te stimuleren innovaties rond groente en fruit op de markt te brengen.
Prof. dr. Frans Kok, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Wageningen Universiteit, reageert in het Nederlands Dagblad op de campagne door te stellen dat Nederlanders gewoon niet zulke groente- en fruiteters zijn. 'Waarschijnlijk hebben we de aanbevolen hoeveelheid nooit gehaald.' Volgens hem kwam in de jaren 50 vaak ingemaakte, dus niet verse groente op tafel. Ook fruit was er nog niet zoveel.
Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over: groenten en fruit