Nieuwe campagne ‘Op zoek naar gezond’ roept op tot verandering in de voedingsindustrie

23 oktober 2023 Redactie Voeding Nu The Wolfgang Project
Gezond eten en drinken is voor de grote meerderheid van Nederland (87%1) belangrijk. Toch heeft 50%2 van de Nederlanders overgewicht of obesitas en dat heeft grote gevolgen voor de volksgezondheid en de toekomst van onze kinderen. De Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie stelt dat gezond eten en drinken momenteel door de voedingsindustrie onmogelijk wordt gemaakt. Daarom roepen ze samen met drie BN’ers op tot verandering met de campagne ‘Op zoek naar gezond’.

Uit onderzoek van AVGG blijkt dat 80%3 van het voedselaanbod in de supermarkt ongezond is en meer dan 80%4 van de reclames die we over voedsel zien voor ongezonde producten zijn. Bijna de helft (48%5) van de volwassenen in Nederland denkt dat reclames voor eten en drinken geen invloed hebben op hun keuze. Dit terwijl de voedingsmiddelenindustrie jaarlijks 1,66 miljard euro uitgeeft aan reclames. De alliantie stelt dat de voedingsindustrie het maken van gezonde keuzes momenteel onmogelijk maakt.

Waarom is gezond eten zo moeilijk?

In de korte documentairereeks ‘Op zoek naar gezond’ gaan actrice Hanna Verboom, presentator Renze Klamer en journalist Fidan Ekiz in gesprek met consumenten, vertegenwoordigers van supermarkten, voedselfabrikanten en wetenschappers. Waaronder gedragswetenschapper Frans Folkvord, voedingswetenschapper Jaap Seidell en gezondheidswetenschapper Maartje Poelman. Ze krijgen verontrustende antwoorden op vragen over wat we eten en drinken. Een greep uit de vragen die door de BN’ers worden gesteld: ‘Waarom is gezond eten duurder dan ongezond?’ ‘Waarom zijn veruit de meeste reclames die mijn kind ziet voor ongezond eten en drinken?’ En ‘waarom is er meer keuze voor ongezond dan gezond?’

Renze Klamer: “Als ouder wil je dat je kinderen gezond opgroeien, en je weet dat gezond eten daarbij belangrijk is. Als ik ‘s ochtends aan mijn kinderen vraag ‘Wat wil je vanavond eten?’ is het antwoord steevast: ‘pannenkoeken en patat'. Dat is deels biologisch bepaald, maar komt ook doordat 80% van alle reclame voor voedsel gaat over ongezond eten. De reclames zijn vaak gericht op kinderen, die extra kwetsbaar zijn voor de ongezonde verleidingen. Geen wonder dus dat mijn kinderen met ongezonde suggesties komen; ze zien het gewoon te vaak. We willen en moeten samen uit dit systeem losbreken, om volgende generaties in goede gezondheid te laten opgroeien.”

Meer informatie over de nieuwe campagne is te vinden op www.opzoeknaargezond.nl


1. Onderzoek door Panelwizard in opdracht van AVGG, september 2023, onder een representatieve groep van 1000 Nederlanders omtrent de voedselomgeving 
2. https://www.vzinfo.nl/overgewicht 
3. Bron; Poelman, M.P., Dijkstra, S.C., Djojosoeparto, S.K., de Vet, E.W.M.L., Seidell, J.C. en Kamphuis,C.B.M., 2021. Monitoring van de mate van gezondheid van het aanbod en de promoties van supermarkten en out-of-home-ketens; Inzicht in de huidige stand van zaken en aanbevelingen voor het opzetten van een landelijke monitor. Wageningen Universiteit, 118 blz 555613 (wur.nl)
4. Superlijst Gezondheid Questionmark 2022 
5. Draagvlakonderzoek Gezonde voedselomgeving; 1-meting, 2022 (N =3000) uitgevoerd door I&O research i.o.v. AVGG
6. Marketing voor voedingsproducten. Marketingbestedingen via massamedia & Internationale voorbeelden van restricties in wet- en regelgeving. Panteia i.o.v. Ministerie van VWS, 2022 

Dit artikel verscheen eerder op: Voeding Nu

Altijd op de hoogte blijven?