Nieuwe generatie barcodes maakt toegankelijkheid tot data groter

11 april 2023 Redactie Food

Sinds de invoering van barcodes in 1973 staan ze op meer dan 1 miljard producten. Hoewel deze technologie al vijf decennia lang onder ons is, ligt er nog een veelbelovende toekomst. GS1 Digital Link werkt aan een nieuwe generatie barcodes om toegang te geven tot extra informatie voor consumenten, bedrijven en de planeet.

Barcodes hebben de manier waarop we winkelen veranderd. De barcode heeft de nauwkeurigheid van voorraden en bevoorradingssnelheid verbeterd en lege schappen namen af. Streepjescodes openden ook de deur naar nieuwe technologieën, zoals de zelf-scan-kassa.

2D barcodes

Met de 2D barcodes (QR-code) maken de toegankelijkheid tot data groter over alledaagse producten. Deze nieuwe codes kunnen toegang geven tot informatie om bedrijven, wetgevers, consumenten en patiënten te helpen betere beslissingen te nemen en beter geïnformeerd te zijn. Wereldwijs is door bedrijven afgesproken dat de 2D barcode in 2027 breed geaccepteerd en gebruikt wordt in de retail.

GS1 Digital Link werkt aan QR-codes met een gestandaardiseerde link. Een QR-code verwijst gebruikelijk naar één website. Een QR-code scant met daarin een gestandaardiseerde link met een artikelcode kan de consument doorverwijzen naar een oneindig aantal bronnen linken.

 

Altijd op de hoogte blijven?