DEN HAAG - De Nederlandse mededingingsautoriteit NMa houdt de Heinekenboycot door retailketens van Superunie scherp in de gaten.
Nu Superunie-leden onderling afstemmen wie Heineken verkoopt en wie Amstel, lijkt het er volgens de kartelwaakhond sterk op dat ze de markt onderling verdelen.
NMa-woordvoerder Barbara van der Rest kondigt aan dat Superunie om opheldering wordt gevraagd over de onderlinge afspraken, omdat dit mogelijk in strijd is met de Mededingingswet.
'We gaan bekijken of de Superunieleden de regels overtreden. Mocht dit zo zijn, dan grijpen we in en volgen boetes', zegt Van der Rest tegenover Distrifood.
Ook de rol van Heineken wordt waarschijnlijk bij de zaak betrokken. 'Dit is een lastige kwestie, omdat het boycotten van fabrikanten tot het spel tussen fabrikant en retailer behoort', aldus Van der Rest.
Het conflict tussen Superunie en bierbrouwer Heineken duurt nu al enkele weken. De 15 Superunie-leden besloten gezamenlijk óf Heineken óf Amstel uit het schap te halen, nadat Heineken hogere prijzen voor zijn bier eiste.
De Mededingingswet staat het toe dat aan inkoopzijde afspraken worden gemaakt over prijzen en hoeveelheden. Aan de verkoopzijde ligt dit volgens Van der Rest gevoeliger. 'De markt moet wel zijn werk kunnen doen.'
Lees ook:
Superunie botst ook met Storck en Lu (13 maart 2007)
Gemengde reacties op Heineken-boycot (8 maart 2007)
Heineken ruziet met Superunie (6 maart 2007)